Saturday, December 26, 2009

dah doa kat DIA??????

bismillahirrahmanirrahim......
selawat buat junjungan besar Rasulullah SAW.....

alhamdulillah, hari nih dh masuk hari ke 9 dlm tahun yg baru, dan masing2 dengan azam yg baru, azam hijrah yg baru....hijrah yg bermaksud berpindah dari yg buruk kepada yg baik iA....

sebenarnya esok sy ada colloq pathology, tapi tak tahu mengapa mood study tuh tak seperti sebelum2 nih. sy runsing cari mana mood tuh. n byk kali ingt lek nape kene stad tapi tetap mood tak kunjung tiba. mungkin dek hati yg semakin keras dek byk perkara2 kotor yg menghinggapi hati... :(

saje nk kongsi apa yg sy borak ngn sorg sster pagi td. byk kata2nya yg sgt2 membuatkn sy terpukul n rasa mcm kene 'lempang'. sy mengadu takleyh nk concentrate stad. asyik stad, then nampak beg atas almari. rase mcm nk turunkn beg tuh lani gak sbb tak sabar2 nk jumpe family. asal stad jer asyik teringt family. then rasa mls sgt2 nk stad patho memandangkn nih last test b4 cuti. sepatutnyer nihla test plg semangat n sbb pasni nk cuti tp takthula kenapa ngn sy...then sis tuh bertanya...

"farahin dah DOA KAT DIA?"

"farahin dah MINTAK KAT DIA?"

"farahin dah MERAYU KAT DIA?"

sy ter'pukul' sebentar ngn kata2 nya. aah, betol....mood ini, perasaan ini, DIA juga yg hadirkn. n takde apa yg mampu hilangkan perasaan ini melainkan HANYA DIA. dan segala perasaan ini harus dikembalikan pada DIA. dan ada lagi kata2 sister tersebut yg sgt2 buatkn sy tersedar....

"aah... diorg comel
inshaAllah lagi comel bila dididik dgn baik
tp AWAS! anak2 pun boleh menjadi satu perkara yg melalaikan bila cinta bkn kerana Allah
so kene fhm...
bahwa walau macam mana pun, kene ingat matlamat kita diciptakan
memang tak slh, untuk mengambil dunia
tapi bukanlah utk tenggelam di dalamnya"

ya ALLAH, baru tersedar kembali...sepupu2 comel, emak, ayah, sume tuh ujian DUNIA juga. tapi selalu tenggelam ngn ujian DUNIA nih. :(

"Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan" (18:46)

betapa kurangnya diri ini berdoa pada setiap apa yg terjadi. betapa kurangnyer lagi pergantungan padaNYA dalam apa yg berlaku dlm setiap hari...meskipon mood2 dan emosi yg tak stabil, pastinya ALLAH yg hadirkan. pastinya DIA sahajala yg mampu menghilangkan kesemua tersebut.

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran" (2:186)

"Atau siapakah yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghilangkan kesusahan dan yang menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah di bumi? Apakah disamping Allah ada tuhan (yang lain)? Amat sedikitlah kamu mengingati(Nya)." (27: 62)

"Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina." (40:60)


bila terfikir kembali, ya ALLAH apa nk buat cuti dh nak stat nih? takutnyer byk masa terbuang...terus sy terasa n terpukul lagi bila ada suara hati berkata..

"ramai lagi kawan2 tak dapat zacot pharmacology...ramai juga yg perlu buat final microbes...ko nih, ALLAH dah bg masa byk...n ALLAH mudahkn, ko tak reti2 nk guna masa n bersyukur ngn apa ALLAH bg ke? ko nak guna masa tuh utk tgk movie pulak. patutnyer ko kene topup diri! tahun depan dah bermula 1 tanggungjawab besar utk ko. sbb tuh ALLAH mudahkn ko sekangnih. tp ko taknak bersyukur lak!"

ya ALLAH....:'(
sweetnyer ALLAH....mudahkan aku utk sem nih...
baeknyer ALLAH....:(
ya ALLAH....
jgnlah ENGKAU palingkan hatiku....jgnlah biarkn aku terus dlm kemaksiatan yg masih sgt2 byk melekat di hati. :(

Sunday, December 6, 2009

always be there for me~


Allahu Akbar…

If you ask me about love
And wanna know about it
My answer would be
It’s everything about Alla
The pure love, to our souls
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The One that made us all and free
And he`s The Guardian of HIS true believers

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us

So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s deep in our heart
So when you lose your way
To Allah you should turn
Coz as HE promise HE will always be there…

HE brings us out from the darkness into the light
Subhanallah capable of everything
We should never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through our short time we have in this life
Soon it`ll all be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s deep in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
Coz as HE promise HE will always be there…
Allahu Akbar…

ALLAH..pliz give me the strength~


Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way
Insya Allah
Insya Allah we`ll find the way

tenanglah wahai hati...... ;(

tenanglah wahai hati yg bersedih...
kembalilah pada yg menciptaMU utk menentukan apa yg terbaek harus kau tempuh dalam hidupmu...
bersabarlah wahai hati yg menangis...
kerana engkau tidak keseorangan...
engkau tidak dibiarkn hanya dengan kesenangan...
tetapi...
ALLAH kadangkala menguji untuk menunjukkn kasih sygNYA padamu...

lebarknlah senyumanmu wahai bibir...
dengan senyuman melahirkan aura manis di hatimu walaupon engkau tidak merasakannya...

menangislah semahumu....
menangisla semahumu di tunduk sujudmu pada Tuhan Yg Menciptakn kesedihanmu...
merayu dan mengharaplah pada DIA yg menghadirkan rasa SEDIHMU...
kerna...hanya DIA yg berhak menarik dan menenangkn hatimu...

ALLAHU AKBAR...
ALLAHU AKBAR....
ALLAHU AKBAR....

"Ya Allah, aku mohon pilihan kepadaMu dengan ilmuMu dan
aku mohon ditakdirkan untuk mendapatkan yang terbaik antara dua atau beberapa
perkara dengan kekuasaanMu, juga aku mohon kepadaMu akan keutamaanMu yang
agung, karena sesungguhnya Engkau adalah Maha Kuasa sedang aku tidak kuasa apa-apa,
juga Engkau adalah Maha Mengetahui sedang aku tidak mengetahui dan Engkau adalah
Maha Mengetahui segala sesuatu yang ghaib.

Ya Allah, jikalau Engkau mengetahui bahwa perkara ini memang baik untuk agamaku,
kehidupanku dan akibat perkaraku, baik untuk urusanku
sekarang dan urusanku di kemudian hari, maka takdirkanlah itu untukku dan
permudahkanlah mendapatkannya padaku, selanjutnya berilah keberkahan padaku dalam
urusan itu.

Tetapi jikalau Engkau mengetahui bahwa perkara ini adalah buruk untuk
agamaku, kehidupanku dan akibat perkaraku, baik untuk
urusanku sekarang dan urusanku di kemudian hari, maka belokkanlah itu dari diriku dan
belokkanlah aku daripadanya, lalu takdirkanlah mana-mana yang baik untukku di mana saja
adanya kebaikan itu dan seterusnya berikanlah keridhaan padaku dengan melakukan yang
baik tadi."


Tuesday, December 1, 2009

hak Al Quran...



dengan nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang....
selawat junjungan buat Rasulullah SAW yg sgt2 dirindui...

sy sgt2 tergerak untuk kongsi perkara nih dengan semua pembaca2 blog sy...alhamdulillah, dh lame sgt2 terasa dengan perkara nih..setiap dari umat ISLAM tahu apa itu Al Quran...setiap hari kita baca, kita alunkn dengan suara2 yg merdu. ada yg belajar taranum dan alunkan dengan sangat2 indah. ya ALLAH indahnya bahasa2 ALLAH... dan bila mana anak2 dapat khatam al Quran, masyaALLAH, betapa gembiranya hati mak ayah anak2nyer sudah pandai baca Quran. bila sudah berkali- kali khatam, masyaALLAH, cukup gembiranya hati masing2. dh byk kali khatam.

tp adakah itu menunjukkn kita sudah menjalankn hak2 kita terhadap Al Quran itu?
adakah dengan khatam Al Quran berkali2 itu menunjukkn kita sudah bagus n betul2 memanfaatkn Al Quran?

tersentuh sangat2 dengan kata2 Hassan Al Banna dalam RISALAH TA'LIM ;

tak pernah aku melihat sesuatu yg sangat2 DIJAGA tapi DIABAIKAN...
tak pernah aku melihat sesuatu yg sangat2 DIPELIHARA, tapi DISIA2KAN...

sangat2 tersentuh dengan word nih. ya, mmg sy akui sangat2 kebenarannya, tak usah memandang kepada orang laen, pandang kepada diri sendiri, dulu, sy sndri sgt2 menjaga kedudukan Al Quran, kalau boleyh letak kat tempat paling tinggi sekali. kalau tgk org letak kat bwh cket jer, sy dh terasa mcm nak marah. beli Quran bukan main banyak, tp sy dokla buat hiasan dekat almari kat rumah tuh. tp bila sekarang, baru sy sedar, sebenarnyer, tanggungjawab dan hak sy terhadap Al Quran itu, bukanlah setakat menjaga dengan rapi. mmg tak kata SALAH utk kita jaga Al Quran dgn rapi, tapi sebenarnya ada tanggungjawab lebih besar utk kita buat dengan al Quran.

dulu mase nk spm, ada jugak sy baca2 tafsir Quran nih. tp mmg tak paham ape2pon. adala dpt cket2 cte para nabi. tp nk buat sy 'basah' dengan kata2 dan ayat Quran, mcm tak dpt ape2. alhamdulillah sekarang, ALLAH kurniakn sy hati yg mampu utk 'basah' juga dgn kata2 Quran. walaupon ada juga masa2 futur menghiasi membuatkn hati ni KERAS tak mmpu dibasahi.

so, apa sebenarnyer hak2 kita terhadap al Quran nih?

1) kerap membaca
2) meletakkn al Quran sebgai sumber RUJUKAN
3) al Quran sebagai ASAS kpd sumber perundangan DUNIA

cube kita renung2kan di mana sebenarnya kedudukan al Quran di dlm diri dan hidup kita sekarang?

alhamdulillah, ramai atr kita yg beribadat dengan kerap mmbaca al Quran. tp cuba lihat dunia kita sekarang, sekeliling kita, adakah kita benar2 menjadikan Quran sbg sumber rujukan dan sumber perundangan? hurm...dan adakah kita bila mmbaca Quran, kita benar2 memahami apa isi kandungan al Quran itu sendiri?

cuba kita ubah dengan cara membaca Quran dan menghayati maksud ayat yg kita baca td. tak mahal tafsir Quran yg ada. dan tak lokek juga duit kita gunakn utk memahami sendiri sumber rujukan dan peninggalan yg Rasulullah SAW tinggalkn utk kita.

"Sesungguhnya Al Quran ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi khabar gembira kepada orang-orang Mu'min yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar"( al Isra' : 19 )

dan teringat juga dalam buku nk SPM dulu, ada rasanya jawpan al Quran ini sbg petunjuk. tp masa tuh, macam dok hafal jawapan jela kan. bukannyer paham kenapa petunjuk itu.

cuba kita renung2kn, apakah ALLAH turunkan al Quran ini sbgi sumber rujukn utk SETIAP umat nabi Muhammad SAW hanya dengan utk membaca dengan mengalunkan berlagu2 tanpa memahami ada perkara yg lebih besar utk ALLAH sampaikn kepada kita?

sy teringt ade satu talk apabila dia ditanya tentang apakah itu ISLAM sebenarnya...dan jawapannya...

ISLAM itu adalah jalan utk menuju ALLAH, dan bagaimana cara utk menuju kepada ALLAH itu? adalah dengan merujuk kpada Al Quran. dan bagaimana hendak memahami dan mengikuti selebihnya apa yg al Quran ingin smpaikn, tgk kepada Rasulullah SAW....

hurm, semoga sama2 kita berusaha utk menghayati dgn selebihnya apa kndungan al Quran yg sbenarnya. jika dahulu, al Quran dijadikan sbg neraca keadilan, tersemat dalam ceramah dan nasihat, tetapi sekarang, juz jadi BAHAN HIBURAN dan juga HIASAN...

astaghfirullah...astaghfirullahal azim...moga ALLAH sama2 pelihara kebersamaan kita bersama al Quran...semoga ALLAH kurniakn kita hati2 yg basah utk memahami setiap apa yg terkandung dlm al Quran itu...

umno games~

bismillahirrahmanirrahim....
selawat junjungan besar buat Rasulullah SAW...

alhamdulillah, selesai sudah mggu yg ade colloq yg sangat membebankn jiwa rasanyer. terasa waktu sekarang mengcompensatekn waktu tido yg tungang langgang dek pharmaco dan microbes...

alhamdulillah selesai sudah umno games.. walaupon sy tak ke sana kerana mcm jadi 'mak' kat bilik ni, anak2 pegi berjual, tp dgr cte sahabat2 yg ke sana pon sy rase sgt2 hepy. petang tuh, ada ramai yg bertandang ke bilik sy. melihatkn wajah mereka, tergambar suatu kepenatan yg teramat kerana berjaga malam utk menyiapkan juadah2 utk berniaga.

alhamdulillah, alhamdulillah, dengan kuasa dan izinNYA, byk jualan gerai KAMI yg habis dijual. alhamdulillah, segala pujian hanyalah kembali kepadaNYA. sy teringat rumet sy yg tido mungkin pukul 4 pagi ke 5 pagi semata2 utk menyiapkn cupcakes nyer. sy tak mmpu nk tolong, tertunggu2 die nk siapkn last2 sy ttido. dan hanya bngun bile die kejut utk solat isyak berjemaah bersamanya.

tuh di hostel sy, mengenai sahabat2 yg bertungkus lumus menyiapkn juadah jualan di hostel lain pula. ade sorg adik cerita kpd sy ;

"die tido lagi lambat dari sy rasanyer kak. tp pagi2 lepas subuh pukul 7.30 die dah keluar. sebab dorg ade shif sape jaga dari pukul berapa n tukar2 org. kagum sgt2 kak. yg sy nih ha, dah tertido2 tunggu dorg."

tersenyum sy membacakn apa yg ditulis di screen laptop sy nih. smbil mengucapkn alhamdulillah tak terhingga kpdNYA di atas nikmat hidayah ini. ada lagi kata2 nya yg sgt2 membuatkan sy tersenyum dan syukur sgt2.

"masa sy dh tertido tuh kak, sy ada la jugak dengar2 ade yg ckp, penatnyer, ngntoknyer, tak laratnyer...tp bile ada yg mengeluh, ada yg ingtkn semula, INGAT BALIK KENAPA KITA SUSAH PAYAH UTK SEMUA NIH, KENAPA KITA BERJUAL NIH. bestnyer suasana itu kak!"

makin tersenyum sy. alhamdulillah....alhamdulillah, tiada ukhuwwah yg lebih indah daripada itu sy rasakan. bila mana ada yg mengeluh2, tapi ada suara2 yg mengingatkn semula, utk kita sentiasa refresh dan perbaharui niat kita, supaya kita lebih kuat untuk membuat suatu perkara walaupon sepenat manepon kita.

terus sy teringat kepada kata2 yg amat sy pegang dlm diri walaupon kadang2 terjatuh juga n lalai dek futur yg menghiasi...

PENCERAHAN BUKAN UNTUK ORG MANJA
USAHLAH MENGHARAPKN AKAN KEREHATAN DI DUNIA, KERANA KEREHATAN SEBENAR UTK KITA ADALAH DI SYURGA

sdgkn ALLAH sendiri sentiasa berada dlm kesibukan, apatah lagi kita yg sebagai HAMBANYA yg tidak punya apa di DUNIA ini.


"Semua yang ada di langit dan bumi selalu meminta kepadaNya. Setiap waktu Dia dalam kesibukan" ( ar rahman : 29 )

tetapi seringkali kita LUPA n LALAI untuk bersyukur kepadaNYA sedangkn DIA telah memberikan pelbagai macam nikmat utk kita. terutamanya nikmat IMAN n ISLAM, HIDAYAH, UKHUWWAH KERANA ALLAH...

teringat kata2 seorang sahabat dlm tazkirah yg baru sgt2 sy dgr baru2 nih ;

HATI SEORANG MUKMIN ITU TIDAK BERHENTI DARI BERZIKIR HANYA PADANYA...

astaghfirullah...sedangkn hati kita, terutamanya hati sy, masih byk lagi noda2 hitam yg terpalit, masih byk lagi 'zikir2' yg bukan utkNYA...semoga tidak dipalingkan hati2 kami dari nikmat hidayahMU ini ya ALLAH....

Tuesday, November 10, 2009

~copy from YG~sgt2 best utk dikongsi~huhu...

Assalamualaikum awak,


Saya menulis bukan untuk menyindir,bukan untuk membangkang, jauh sekali untuk berkata tidak setuju.Saya paham kerana saya juga merasakan perkara yang sama.Saya paham apabila awak kata hati berbunga-bunga , saya juga paham apabila awak kata hati awak pedih digigit luka.Saya paham bila awak kata awak confius,tidak tahu nak pilih yang mana.Bila awak kata awak tersepit antara dua perkara itu,ya!saya mengerti.Sungguh! saya paham dan tak pernah menafikan.

Awak,saya cuma nak suruh awak berhati-hati. Berhati-hati semasa mendaki.Kerana tangga itu sangat tinggi.Memang awak boleh panjat,tapi awak perlukan sesuatu sebagai alas.Awak perlu letakkan kerusi supaya senang mendaki.Tapi awak perlu ingat,jangan ambil kerusi yang patah, jgn lupa baiki kerusi yang bergoyang,kerana awak akan jatuh semasa memanjat.Awak akan terluka,tercedera mungkin juga pergi selama-lamanya.



Hati-hati awak,hati-hati semasa memanjat.Juga buatlah persediaan untuk memanjat dan persediaan untuk sampai ke puncak.Andai awak berjaya sampai sekalipun,teruskan berwaspada kerana di atas sana curam dan bahaya.Ramai yang telah tiba di puncak setelah penat dan gigih mendaki,tetapi tidak lama kemudian jatuh tergolek semula ke bawah.Ada yang cedera ringan,so guna first aid saja.Tapi ada yang cedera parah,cepat- cepat dibawa ke hospital.Namun ada yang jatuh dan kaku,pergi meninggalkan kita semua.Baru saya paham awak,rupa-rupanya tangga idaman kader-kader hebat itu juga merupakan satu penapisan.



Saya tau awak,semua orang nak naik tangga tu,saya pun nak naik,dia pun nak naik,meskipun kami masih melihat dari bawah.Apatah lagi orang yang sedang mendaki,tentunya perasaan mereka melonjak-lonjak lebih dari kita.Mereka sudah berusaha separuh jalan,cuma ada lagi setengah untuk tiba ke puncak.Tapi begitulah,bukannya senang,bukannya mudah.Kerana kita tidak mahu tergolek jatuh dari atas,apatah lagi mati setelah terjatuh.Kerana tangga di hadapan masih banyak yang perlu didaki,makin curam dan makin licin.Bukan sembarangan orang yang bisa tiba di sana,orang yang tak cukup bersedia akan jatuh saat mendaki,mungkin juga jatuh setelah

tiba,kerana akar masih tidak cukup kuat untuk mencengkam tanah.Ingatlah awak,setiap tangga yang kita pegang itu rupa-rupanya penapisan-penapisan yang makin hebat.Memilih kader-kader yang tsabat.


Lihat sajalah Khadijah dan Rasulullah.Bagaiman a baginda dan isteri melalui bahtera tangga kedua.Ya benar!kita mungkin takkan selamanya mampu sehebat Khadijah,tetapi cita-cita untuk menjadi seperti beliau,adalah satu mindset yang semua akhawat perlu ada.Lihatlah Khadijah itu,bisa tabah saat dipulau oleh penduduk Mekah,disekat bekalan makanan dan keperluan.Bukan mudah awak,bukan mudah untuk menjadi penyuntik semangat suami, saat di depannya berdiri ribuan dan ratusan penentang,sedangkan kita berseorangan di belakang.Tatkala memandang ke depan,dia melihat barisan-barisan kukuh mahu menyerang,namun bila dipandang ke belakang,hanya berdiri sekujur tubuh kaki yang mempertahan. Mampu ke kita awak?Rasulullah melihat ribuan jiwa dalam satu jiwa Khadijah.Membuatkan baginda kuat dan terus maju menyebarkan risalah-risalah gemilang.Satu demi satu jiwa diislamkan,satu demi satu hati ditundukkan kepada Al-Kholiq.Bagaimana dengan kita awak?


Iya saya tidak membangkang, malah saya bersetuju.Batu- bata yang disusun akan mengukuhkan antara satu sama lain.Tepat sekali apa yang awak kata.Tapi jangan lupa tambah keluli,besi dan simen untuk mengukuhkan lagi susunan itu.Kerana batuan sahaja takkan mampu berta

han lama.Ia akan roboh dan berkecai.Dan awak,ingatlah bahawa bangunan tinggi memerlukan cerucuk dasar yang kukuh dan kuat untuk bertapak.Hukum fizik tetap hukum fizik.Hukum alam tetap hukum alam.Segah mana pun sesuatu binaan,gugur jua andai base nya tidak kuat.


Tahniah awak,tahniah kerana bercita-cita untuk memulakan pendakian menuju kegemilangan. Maha Suci Allah yang menganugerahkan rasa.Saya gembira melihat rakan-rakan seperjuangan dan awak sendiri mula mendaki tangga,mendahului saya yang masih di bawah.Saya lebih gembira andai akhirnya awak sampai ke puncak yang diimpikan semua,termasuk saya.Bukan saya menulis untuk merobek rasa mulia itu,cuma saya ingin tekankan tentang suatu pembinaan jiwa,iaitu jiwa tangga pertama itu sendiri.


Monday, November 9, 2009

stad utk afto??????


salam wrt sume....

tgh dlm proses menyiapkn projek microbes nih. ttbe sy terpike, ya ALLAH nape aku semangat2 nk wat projek nih? sebab nak dpt aftoke? takyah amik exam n cepat2 leyh relax? hurm....cepat2 perbaharui niat.

teringt juge berperang ngn hati sendiri setiap kali nk colloq microbes. nape aku nk semangat sgt stad nih? sebab nk dpt markah penuh so dat leyh dpt aftoke? atau btol2 stad cz nk dptkn redha ALLAH? hurm....pike2 n renungkn lek diri kita.

mmg kita tak nampak ape kesannyer sekarang bile kita stad kerana colloq atau exam. ataupon bersungguh2 kerana nk dpt afto. tp kita akan nmpak bile kita masuk clinical year nnti.

teringat kata2 ada setengah2 orang mcm nih ;

"nk colloq microbes nih weyh. kene buat betol2, nk colloq pharmaco takyah wat betol2 sgt pon takpe. yela, pharmaco takde aftopun"

betolkah niat kita belajar di situ? hurm....sy nk ajak sgt2 kpd sume kawan2 sy. esp dk2 3rd year skang. kita dh takde mase nk maen2. stad medic mmg kene byk usaha dan carik sendiri. n niat sgt2 memainkn peranan penting bile mane masuk clinical year nnti kita dh tak ingat ape2. hurm...sy pon sgt2 lemah n sgt2 teruk dlm bab menjaga dan memperbaharui niat ini. tp sy mngharapkn semua sahabat2 mari kita saling kuat menguatkn atr satu sama lain. dlm nk mencapai redha ALLAH n SYURGANYA...

hadith 1 ;

Hadis riwayat Umar bin Khathab ra., ia berkata:

Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya pekerjaan itu tergantung pada niatnya, dan bagi setiap orang apa yang telah ia niatkan. Barang siapa yang tujuan hijrahnya menuju Allah dan Rasul-Nya, maka (pahala) hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barang siapa yang tujuan hijrahnya adalah untuk mendapatkan dunia atau seorang wanita yang akan ia nikahi, maka hijrahnya itu kepada apa yang kehendaki
.

skema!


Bismillahirrahmanirrahim....
selawat dan junjungan buat nabi SAW yg sgt2 dicintai dan dirindui...

alhamdulillah, dihidupkn lagi sy di bumi ini yg masanyer sgt2lah singkat utk berusaha mendapatkn redhaNYA dan syurgaNYA.. bangun2 pagi, terasa sakit badan mungkin kerana badan dh tak mmpu nk pakai beg sebelah bahu jer kot. terasa bengkak tulang belikat tuh. letihnyer ya ALLAH. tp layan jer. rini kene stat ngn misi dan matlamat baru..insyaALLAH...

"jadi jer skema yg boleyh. datang jer sume kelas even kelas tuh cikgu tak mengajar n datang jer sume lecture tuh walaupon ngntok2 cz tak dpt ape2pon. dtg jer kelas tuh awal. biarla org nk kata kita skema ke, apeke, yg penting kita dtg jer."

kata2 usrati smlm sgt2 membuatkn sy bertekad utk mengubah apa yg sy pegang selama ini. from now, jd jer SKEMA FARAHIN!

teringat juga kpd 1 cte sster n sorg brothers nih, mereka smpai lambat ke lecture hall tyme tuh, lmbat 5 minit n org2 di belakang yg dh masuk hall tuh berkata2 seolah2 mcm nih ;

"kata buat dakwah, org usrah la bagai, tp dtg lecture pon lambat"

kata2 ini sgt2 memberi tamparan kepada sster itu. dan lantas selepas itu mereka tidak mahu mengulangi kesilapan yg sama. di mana perkara itu mnjd fitnah buat dakwah mereka. dan apabila mendengar cte tersebut, sy merasakn sgt2 tertampar! mcm kene pelempang kelas satu la kirenyer...huhu...

baru jer smpai bilik dari kelas general surgery yg ttbe dicancelkn cz lecturer sakit. dahla dtg lecture tp lecture tuh tak dpt ape2pon. without LCD projector tgk lecture pon kat laptop yg comel lote tuh. dhla dok belakang, mmg tak dpt apela. then ttbe2 kelas takde. hurm alhamdulillah kali ini, sy tak merasa rugi walau sedikit pon dtg lecture tak dpt ape2 n ttbe kelas takde lagi. tp sy hepy. cz sy tahu ALLAH melihat kpd apa yg dan sahabat2 laen lakukn. ALLAH hitung usaha kita!

pasal datang awal, jd skema n etc. sume tuh ade org kate, ala tak pentingpon. tp sedar tak bahawa sume bnde tuh nk latih kita bile kita dh bekerja n esp jd HO nnti? ingt tyme HO nnti boleyhke nk dtg lmbat2 n etc? inilah masanya ALLAH nk tarbiyyah diri kita. so takkn kita nk bazirkn tarbiyyah ALLAH utk diri kita ini kn?

nk ckp psl hukum, HARAM atau HALAL kita ponteng kelas n lecture??hurm....takde pulak mane2 sumber ckp psl nih. tp, kita kn sedar, scholar bg duit suh beljar. berlambak2 duit dikeluarkn bukan suh gi makan sushi ke, main bowling ke n suka2 jer. tp ade AMANAH n tanggungjawab besar utk kita. berlaku ADILKAH kita pd scholar bile kita ponteng kelas n lecture? ADILkah kita pd duit rakyat? same la jugak bila kita taknak stad betol2. hurm...pike2kn, sume nih utk kegunaan diri kita juga.

hurm, farahin sendiri penah tak pegi kelas. lagi2 ruski, ya ALLAH malasnyer. ngn lecture pharmaco yg pagi2 tuh kat barikad nuh ha. ya ALLAH, berperang ngn setan kat katil utk mandi pagi2 ke lecture. lagi2la kalo dtg2 ttbe tak dpt ape2. tp pike n check lek ape niat kita.

okla, smpai kat sini sahaja. jom2 ikhwah akhawat jd SKEMA! ingatkn farahin juga yek...


Sunday, November 8, 2009

alone~

berlari- lari aku ke rinak utk mmbeli salad utk daurah esok...suasana di rinak yg gelap dan semakin ramai makcik2 dan pakcik2 rinak yg sudah menutup kedai mereka semakin mencuakkn aku. ya ALLAH, harap2la ade lagi makcik yg jual salad tuh...!!!!!!!!! sampai ke kedai sorg makcik nih, nk mntak salad ramana tuh, tp die dh tutup n kate takde. semakin cuak n berdebar2, harap2 kedai dekat belakang tuh ade lagi. semakin cepat ku berlari biarpun hujan mulai turun, dan lecak yg merimaskan takut terpercik terkene seluar, tp tak kesahla, yg pentng salad utk esok! sesampai2, makcik tuh pon dh tutup kedai n kemas barang...ape lagi, buatla muka kesian2 cket utk pujuk makcik tuh, at last, alhamdulillah dpt jugak beli salad tuh, alhamdulillah...:) siap dapat diskaun lagi...alhamdulillah...settle barang2 masak utk daurah esok...

b4 ke rinak, trserempak juga sy dgn rumet ku yg lain di stesen bas. mereka nak mabit di RS mlm nih. tp td takdela sebak sgt cz ade kk zaf temankn, nih dh berseorangan. jln malam2 gelap2 hujan lak tuh, hmm ttbe terasa sebak dan sedih..sunyinyer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

teringat ade mmbuat luahan perasaan kpd seorg usrati, mmg sy sunyi, rase sedih sbb sorg2. dari hostel yugo nih, hanya sy seorg usrah yg lain dari mereka. kene jalan sorg2, if dulu, ade juge kawan utk balik mlm2, dlm kesejukan, tp sekarang, pegi usrah, pegi meeting n etc. sume sorg2. balik mlm2 pon sorg2. sgt2 sdeyh...hurm, ramai ckp, ala...farahin kn berani...berani????ALLAH jer yg tau ape yg ade dlm hati farahin setiap kali kene jalan sorg2.. berperang dgn ketakutan, bimbang takut2 apa2 terjadi cz aku perempuan, jln sorg2 gelap2 malam2...sejuk...hurm...

tp teringat kpd seorg ahli usrahku, kagum kerana die seorg yg sgt2 berani. jalan dari spartiv sorg2 mlm2. n byk lagi die pegi berseorangan. then, i asked myself, if akk tuh berani, mesti akupon kene berani juge.

BERANI???????????

adkh keberanian itu dtgnya dari jiwa insan yg kerdil ini? adkh keberanian itu dtg kerana kita ade ilmu silat atau takwaendo n etc? sejauh manakah keberanian kerana hal duniawi itu mnjamin apa yg bakal terjadi? kot2 nk silat, kita sendiri yg salah langkah...

sebaliknya keberanian itu dtgnya dgn meletakkn pergantungan pdNYA...keyakinan bahawa ALLAH akan hadirkn hambaNYA yg kita tak jangka dgn ape pon rupa, iA DIA pasti akan tetap lindungi kita selagi mana kita yakin bahawa DIA akan lindungi kita. teringin nk kongsi 1 cte...

mggu lps, b4 ke RS, kuar bilik dlm pukul 5 lebih namun wktu tuh dh nk masuk isyak dh cz dh nk wnter. mmg agak gelap juga utk jln dri hostel nih ke stesen bas yg agk jauh la jugak. tp layan jer. then smpai2 stesen bas alhamdulillah terus smpai juga bas 261 utk ke RS. alhamdulillah, takyah tggu2. mmg suke sgt2 utk duduk di seat plg atas n plg hujung di dlm bas. n duduk2 terus bkk Quran n baca. suku dri perjlnan ke RS, ttbe ade dgr suara sorg mamat yg mengarut2. stopkn bacaan jap n carik mane mamat yg ckp mcm mngarut2 nih, then nmpkla sorg mamat X nih tgh pegang botol arak smbil ngarut2 ckp ape ntah ngn minah russia yg duduk 1 line seat ngn sy. tp wat taktau jela cz die bknnyer kacau sy. n sebelah sy ade mamat rusia yg mcm boleyh dpercayai, so iA dia tak berani kacau kot. bile perempuan russia td keluar, tbe2 mamat X yg mabuk td ckp ngarut2 pula dgn mamat yg duduk sebelah sy. tp sy tetap buat taktau jer n teruskn tatap n menghayati 'surat cinta' itu. then ttbe mamat X td dtg duduk di seat yg berhadapan dgn sy. ttbe sy terhenti, ttbe rase cuak sedikit. dlm hati byk2 berdoa, ya ALLAH lindungi aku....

then, sy terpndg cermin n luar tingkap utk hilangkn resah, tbe2 ade perasan, ade sorg mamat russia nih, pndg jer ke arah tempat sy duduk. sy makin cuak, ya ALLAH nape pulak nih. dhla ade mamat mabuk kat betol2 depan sy n pndg belakang cz berckp dgn mamat yg duduk sebelah sy. hurm, tp lame2, dek sy ngntok teramat n penat, sy tutup Quran dan pndg cermin, tbe2 sy tertido. sebelum sy trtido n ttp Quran, sy perasan mamat yg asyik pndg2 sy tuh tbe2 bangun n berdiri dkt pintu kuar bas yg sgt2 dekat ngn seat sy duduk tuh. then bile sy tersedar cz cuak sgt2, sy bukk2 mata, terus mata direct pndg mata mamat yg mabuk tuh cz die tgh pndg sy, ya ALLAH, bergetar jantung sy. lntas istighfar dan selawat nbi doa byk2 moga ALLAH lindungi sy. tbe2, mamat yg asyik pndg tempat sy duduk n dh berdiri dekat seat yg sy duduk tuh dtg ke tempat sy dan mntak sy tukar tempat n die halang laluan utk sy tukar tempat dri mamat yg mabuk td. n plg tersentuh cz die pnggil sy 'sistra'. bile sy dh duduk di depan, kurang sedkit kecuakan itu.. sesampainyer di 1 stop depan pushkin, tbe2 mamat yg pggil sy sistra tuh ajak sy turun n naek bas laen cz die kate takut bahaya ade mamat mabuk tuh. tp sy berat hati. 1st, sbb sy sendiri takut nk percaya dgn mamat tuh. n 2nd, cz sy takut sy dh lmbt nk smpai ke RS. then sy ckp sy taknak. at that tyme pintu bas dh nk tertutup, tp die halang n pujuk jugak sy turun n naek bas laen. tp sy tetap tknak. then die pon turun, n bg isyarat kat sy suh jaga diri n bg isyarat kat mamat yg dok borak ngn mamat mabuk tuh tlg tgk2 kn sy. ya ALLAH, mengalir airmata sy...

sgt2 terharu...ya ALLAH, sweetnyer!!!!!!!!!sweetnyer ape yg ALLAH hntarkn utk lindungi hmbaNya...walaupon tak pernah kenal n tak pernah tahu, tp ada juga org yg baek spt mamat tuh...ape yg sy nk mentionkn kat sini bukan mengenai mamat tuh. tp mengenai cinta dan kasih syg ALLAH itu...DIA tahu sy sgt2 takut utk jln sorg2, DIA hadirkn rahmat utk hilangkn ketakutan sy.. DIA hadirkn dlm bntuk yg tak disangka2....sgt2 bersyukur...

kdg2 manusia terlupa, terleka dgn terlalu bergantung dan berharap kpd manusia yg lain. namun, jika dlm hati kita tiada keyakinan dan pergantungan pd ALLAH itu, adkh terjamin akan selamat kita even dgn bntuan kawan kita? sedangkn kita tahu bahawa sebaek2 pelindung adlh ALLAH....

Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa
Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.
Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan,
dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia." (al ikhlas 1-4)

wallahu'alam...saje nk cte cz sy dh lame sgt2 tak update blog...n tgh sdeyh sgt2 cz i'm alone again!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;(

Dan untuk (memenuhi perintah) Tuhanmu, bersabarlah. (74, al-mudaatsir:7)

Friday, November 6, 2009

Animoto.com

Wednesday, November 4, 2009

muhasabah cinta~

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu


Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu


mengalir airmata dengar lagu nih...hurm tatkala futur yg menghiasi diri menjd penghalang utk merasai kemanisan cinta Illahi~

Monday, November 2, 2009

hepy besday nana n aimi!!!!!!!!!!!

assalammualaikum wrt buat semua...afwan kerana tersangat lama tidak mengupdate blog. bermacam cerita hndak dikongsi namun tak tahu mengapa tatkala idea dtg meminta2 utk diluahkn, namun ditangguh sehinggakan terus kehilangan idea. astaghfirullah...
hmm, alhamdulillah, hari ni, genap 19 tahun umur Aimi Iylia dan 18 tahun buat eliana mastura, yg amat2 ku sayangi..iA kerana ALLAH...saje nk dedicatekn utk awk berdua...syg kamu!!!!!hepy besday dik!

Buat adikku itu..
Smoga panjang umur lg dirahmati
Semoga dimurahkan rezki lg diberkati
Smoga hari2 yg mendatang adalah hari2 yg terindah buatmu.. insyaAllah...
Smoga tabah mengharungi segala ujian yg Allah berikan...
Akk sentiasa ada utk awak iA..

Semoga panjang umur dalam kebaikan
Semoga murah rezeki lagi diberkati
Semoga detik2 waktu yang mendatang
Adalah kebahagiaan yang tak hilang
Semoga dengan bertambah usiamu
Akan bertambah iman di dadamu

Selamat Hari Lahir..
Jadilah dirimu permata hati jauhari
Bercahaya gemerlapan pada insan di sisi
Kekalkan senja dengan keindahan
Jangan ada hujan membawa ke malam
Jadilah dirimu seorang hamba mengabdi
Bersyukur berzikir basah di bibir
Redha dengan setiap ketentuan takdir
Dan jadilah dirimu sendiri
Berakhlak dengan sunnah nabi

Selamat Hari Lahir..
Ikhlas dari hati seorang kakak...
Terima kasih atas setiap kebaikan
Moga Allah memberi ganjaran
Syukurku pada Tuhan atas pertemuan
Moga ukhwah akan berkekalan
Maafkan diri ini yang serba kekurangan
Yang tak sunyi melakukan kesilapan

Selamat hari lahir …
Selamat hari lahir dik…

Selamat hari lahir adikku...
Selamat hari lahir adik permata hatiku…
Berbahagia hendaknya dirimu
Di dunia dan di akhirat sana..

p/s : GUDLUCK PHYSIO N ANAT MGGU NIH! usaha kerana ALLAH... doakan yg terbaek utk akk juga yek...;)

Sunday, July 19, 2009

kesan dosa dlm hidup~karya ibnu Qayyim~



memetik kata- kata ustaz asri dlm kesan2 dosa dlm hidup;

hamba yg terdedah melakukan dosa, Allah akan membuatnya lengah dan lupa mengerjakan perkara yg mendatangkn kemaslahatan dirinya, dan dia akan melakukan prkara yg kurang atau tidak bermanfaat yg akan mengakibatkan dirinya terdedah ke dlm KERUGIAN dan KEBINASAAN. Dlm masa yg sama dia menganggap bahawa tidak ada masalah yg dihadapinya.

utk lebih jelas, spt contoh, dosa mulut atau lidah yg dilakukn akan menyebabkn terabainya agenda 'ibadat lidah', termasuk mmbaca perkara yg akan menjamin kemaslahatan hamba spt mmbaca Al Quran (mendalami dan mengamalkn ajarannya), beristighfar, tasbih, tahlil dan lain- lain yg merupakan agenda harian dan amalan asas hamba mukmin yg dinyatakan dlm Quran dan sunnah. Demikianlah halnya dengan mata, telinga, fikiran, tangan, kaki dan lain- lain.


dosa yg dilakukn seseorg drpd kebiasaannya 'membuang masa dan menghamburkan masa' kepada yg tidak atau kurang berguna, akan mendedahknnya kpd kebinasaan dan kerugian yg besar yakni dgn berlalunya kebanyakan umur dan waktunya kepada perkara yg tidak bermanfaat atau perkara yg kemanfaatannya sgt sedikit. sbg contoh peruntukan masa utk bersama media elektronik dan media cetak tidak diseimbangkn dengan peruntukan masa utk beribadat, terutama sekali solat (trmasuk solat sunat dan solat berjemaah di rumah- rumah ALLAH), tilawah Al Quran, majlis ilmu, zikir, amar makruf nahi munkar dan lain- lain.


semakin tebal dosa dan risiko dosa- dosa yg dilakukn, kepekaan terhadap permasalahan dosa akan semakin ringan dan berkurang di mana akhirnya seseorg akan termasuk ke dlm kategori org yg dalam hatinya hinggap atau bersarang penyakit 'NIFAQ' (kemunafikan). seperti yg pernah disampaikn sahabat Rasulullah SAW yg senior dan kenamaan, Abdullah bin Mas'ud ra, bahawa org munafik itu akan memandang remeh terhadap dosa, dia menganggapnya laksana lalat yg terbang sahaja.

sebaliknya seorg mukmin akan melihat dosa itu bagaikan gunung yg akan jatuh menimpa dirinya.cubalah bandingkn antara berat lalat dengan berat sebuah gunung. demikianlah perbandingan sikap org munafik dan sikap org beriman terhadap dosa.

~bergetar hatiku saat membaca kalimah2 menginsafkn ini. sahabat2 sekalian, sepatutnya, semakin kita sedar akan tanggungjawab kita, semakin kita begitu hampir dan dekat dgnNYA. semakin kita tunduk dan semakin kita qanaah dlm kehidupan kita. istighfar selalu kerana ALLAH sentiasa menguji perihal kita.

"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu. " (47:31)
jgn kita yakin bila kita buat dakwah, kita fikir mudah utk masuk syurga...

"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar. " (3:142)

astaghfirullah....sama2lah kita sentiasa bertaubat dan kembali padaNYA selepas melakukan apa2 saja pekerjaaan. sungguh, ALLAH sgt mencintai hamba2Nya yg kembali padaNya selepas melakukan kesalahan. apatah lagi di waktu cuti ini. byk terdedah dgn perkara yg sia2. hurm...

"Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (mengampuni) bagi orang-orang yang mengerjakan kesalahan karena kebodohannya, kemudian mereka bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (16:119)





Saturday, July 18, 2009

kalau aku...

Kalau aku yang hampir longlai,
Di suasana gigian benua,
Tidakkan ku diam dalam damai,
Kan ku terjun dlm bi'ah mujahadah,
Bersama sahabat-sahabat tercinta,
Di dalam perjuangan

9:41
"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berjuang di jalan Allah), samada dengan keadaan ringan ataupun dengan keadaan berat dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui."

18:28
"Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang menyeru kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta dia menurut hawa nafsunya dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran. "


Kalau aku yang tak mampu bersuara,
Terkunci untaian bicara,
Akulah yang harus malu pada Tuhanku,
Apalah ertinya air mata senduku dijepit ngilu,
Dikala air mata darah sahabat-sahabatku terus tumpah di medan perjuangan,
Bangkitlah daku dari buaian mimpiku
Supaya amalku terus melaju.

49:14-15
"Orang-orang Arab (Badwi) itu berkata: Kami telah beriman. Katakanlah (wahai Muhammad): Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: Kami telah Islam dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya)."


Dan kalau aku yang resah dimamah sepi,
Dibelit ketidaktentuan lagi,
Tidak kubiarkan lagi duduk dalam sepi,
Menghadapi realiti,
Mogakan ku mati dalam berbakti,
Moga syahadahku terus berpaksi!!!

2:153-154

"Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.

Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela agama Allah itu: Orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya. "

rindu pelangi~



Adakalanya....
Hari yang panas dan ceria
Bertukar mendung seketika
Mentari merangkak pergi
Gumpalan awan bertandang sisi
Hati gundah
Tercari-cari
ke Mana perginya mentari yang dinanti


Begitulah hidup...
Di saat kau selesa dengan kehidupan
tiba-tiba kau diuji dengan kehilangan
kehilangan nikmat harta
kehilangan nikmat ilmu
kehilangan nikmat rakan dan keluarga
dan kau meratapinya....


Bila kau memandang segalanya dari Tuhanmu...
Yang menciptakan segalanya
yang menimpakan ujian
yang menjadikan sakit hatimu
yang membuatkan keinginanmu terhalang
serta menyusahkan hidupmu
pasti akan damailah hatimu kerna...
masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia

Bukan Allah tak tahu derita hidupmu... retaknya hatimu sengsaranya sukmamu
Mungkin itulah yang Dia mahukan
kerna
Dia tahu
Hati yang sebeginilah
selalunya lebih lunak dan mudah untuk
DEKAT dan AKRAB dengan-Nya

Saat hujan turun membasahi hatimu
kau menangis kerna
merasa beratnya ujian tidak tergalas
~SenYumLaH~

kerna

Allah mendatangkan kepadamu pelangi nan indah
selapas hujan sirna kelamnya


'Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya' (Al-Baqarah:284)

~check2 semula semua emel2 sweet yg pernah dapat. terjumpa kembali tak pasti sajak ke ape nih. tp farahin suke sgt2! terasa makin nak nangis baca. jzkk buat yg memberi. tak tau camane nak ucapkn terima kasih cz jd kawan yg best buat farahin. jzkk cz kongsi bnde nih =)~

buat ikhwah akhawat sekalian yg dirahmati ALLAH..

copied from iman's fb;

Assalamualaikum wbt & selamat sejahtera..

Mungkin ada yang sudah tahu, bapa Sarah Nabila (MMA, 2nd year going into 3rd year) masuk IJN kerana masalah jantung. Keadaannya agak kritikal dan memerlukan pembedahan SEGERA!! (bypass tak silap...) Kos pembedahan adalah sebanyak RM 60 000!!! Family dia dah try nego dgn IJN untuk bantuan tapi x dilayan. Maka, kini, fmily dia tgh bertungkus lumus nak cekau RM 60K tuh!!! Bantuan yg kita hulurkan maybe tak sebanyak mana, tapi, sekurang2nya ada juga bhgn kita di sana.

Saya dah cuba call Sarah utk tanya hal2 tertentu, tp x angkat. Jadi, saya x dpt lg nak tau no akaun dia. Juga, nak tanya dia OK ke kalau PPIM nak lancarkan tabung derma kilat dan war2kan di blog dan wacana2 lain. (notes ni private & hanya boleh diview org2 tertentu!!!)

Jadi, buat masa sekarang, antara yg kita boleh bantu:
a) solat hajat dan doa agar segala yg TERBAIK buat bapa Sarah dan familynya
b) melawat bapa / family Sarah (tak tau lah wad IJN tuh bleh masuk ke tak)
c) memberi kata2 semangat dan dorongan menanda sokongan kita.
YM : s_candystriper
Maxis : 017 308 7826
Celcom : 013 678 0735
d) infaq
Bagi sape2 yg dah already tau atau dpt reach Sarah, harap sgt2 leh post komen kt note ni supaya
ramai2 leh tau..

Semoga usaha kita bersama mendapat keredhaan-Nya dan dapat membantu Sarah & Keluarga insya-Allah...

juga buat sesape yg mahu menyumbangkan bantuan, antum boleyh transfer terus masuk akaun MAYBANK SARAH NABILA ZULKIFLI 1122 1406 2134..

infaqkanlah harta yg kita ada. sesungguhnya setiap harta yg kita ada bukanlah milik kita namun milik ALLAH.

Friday, July 17, 2009

tag yg nana wat kat akk~


huhu....di tag oleh nana..ok2, akk buat pagi2 nih k nana...=)

Here’s what we should do. it’s simple: list down 5 of the products from the list that you are boycotting, and then list down 5 of the products that you will try your best to boycott, and finally list another 5 of the products that you find it hard to boycott, and tag 5 others.

This tag is to get everyone to read the list below carefully and identify which products affects your life and the lives of the Palestinians most! You can also compare your list with your friends and see: if they can boycott one product that you haven’t been boycotting, why can’t you start to boycott the product too?

5 products that i'm boycotting:

McDonalds- huhu...akk kene tahan nafsu n belajar makan kat KFC lak skngnih walopun akk suke McD..
Coca Cola- akk mmg tak suke air gas tp byk product mineral water kat russia company coca cola yg buat...kgkdg terbeli gak..adeh...
Nokia- huu...akk layan sony ericson jer skangnih..b4 dis layan nokia jer...

kotex - byk lagi jenama laen...walopun dh bese sgt2..huhu..
Danone
- huu..akk takkn amik dah product2 danone nih!huhu..

5 products i'll try my best to boycott:

nih sume yg akk mmg tak penah layan kot...hehe...

L'Oreal
Marks & Spencer
Disney
Timberland
Kimberly-Clark

5 products hard to boycott:

Johnson & Johnson - oh dik!!!akk gune bedak n lotion nih dari kecik..susahnyer akk nk ubah...kene gak try pakai nivea n bedak muka ape2. huhu...
All products Nestle - makcik akk keje kat cni. sure2 nk balik nih die kasi n belikn akk mcm2 product Nestle. byk sgt2 product Nestle kat umah akk nih. huhu..
Ashan - akk ikut kk fida. die kate bace kat inmind product2 baju2 die jer...nih akk tak pasti
Carefour - aduih...tak smpai 10 minit carefour ngn umah akk...rase leyh pegi setiap ari..
Bodyshop - tak pernah akk gune perfume laen. dhla ritu ade kuar moroccan rose. akk suke giler bau die. asal lalu kedai bodyshop jer. akk saje2 try n sembur kat baju. huhu. susah tuh tahan nafsu dari beli perfume nih. akk suke sgt2 bau bunga rose!kene carik product laen2 yg bau rose gak kot. takpon akk leyh pakai jer bunga rose gantung kat baju. hehe ;p

sebelum balik aritu, akk dh ckp kat kk nadh. mcm mane nih nk boycott bnde2 yg susah nih kat malaysia. dulu, tyme awal2 nk boycott, akk nangis. haha. cz akk rase susah sgt2 nk ubah bnde yg dah bese. alhamdulillah cket2 ok dah. pikekan kesusahan saudara Islam kita. selamat bermujahadah!

mau tag classmates akk plg utama;

nadhku syg
ammar ahmad
mohamad zulfikrie
luqman azhar
liyana syg


sila2 org2 ini buat tau...saje mau tau tentang classmate2ku ini...huhu..



Thursday, July 16, 2009

berusaha kawan2!!!!!!!!!!!!



dengan nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...
selawat junjungan buat kekasih hati yg amat2 ku rindui setiap hari...

alhamdulillah, kelmarin aku dan sahabat2 telah mengikuti rehlah bersama- sama ssters dari UK dan juga ireland. alhamdulillah, dpt bertaaruf dgn ramai lagi ssters yg sama2 ingin membangkitkan kegemilangn ISLAM itu iA. janji ALLAH itu pasti!

alhamdulillah, walaupon kereta kecik dan capuk ku itu memuatkn kami lima org ssters dari Russia. n all of them from moscow. takde wakil dari nizhny cz mereka sebok ngn attachment di hospital. dan yg volgo pula, tak ramai yg tggal di klang valley. ke mana2 prgi summer ni, kami berlima jer. dari awl kami bertolak topik yg menjadi perbincangan adlh mengenai study medic kat russia. keburukan2 yg ada n jelas di mata ramai org. yg plg menakutkn diri ini apabila mendapat berita tentang medical graduates from russia yg balik last year, setelah dikaji, mereka berkata, knowledge yg mereka ada hanyalah seolah2 stad medic takat 2nd year sahaja. astaghfirullah...berdebar2 hati ini bila dgr berita tersebut.

dan smlm, aku mencari artikel2 yg berkaitan dgn medical graduates from russia. baru aku tau mengapa di russia tidak byk practical ketika stad clinical year cz doctor2 di russia, walaupon mereka HO, ketika itulah waktu mereka utk stad lagi. tidak seperti di malaysia. seperti kata2 di satu blog ini..

HOs (Housemen @ House Officers) usually work like robots without using their brains. Even that, the robots have to be programmed with correct and up to date software. Many of these HOs came without any basic knowledge such as calculating EDD, Partogram, simple history taking, recognizing risk factors or diagnose some important disorder such as hypertensive disorder in pregnancy and gestational diabetes. They came with lack of these knowledge which they should have learn in their medical school. This reflect the quality of their medical school (or their dubious standard of selecting the medical students).

Imagine that you have to teach these HOs again and again, 5 or 6 time per year the same topics just to learn the basic. The housemanship in each posting is only 4 months, they should gain clinical management experience during this period. They should not come and trying to learn O&G as though they are fresh medical student. When you are in my position, I own my patients the responsibility of providing the patient quality care.


students medic di malaysia mmg telah dibiasakan dgn begitu byk practical ketka mereka di clinical year tidak seperti di russia. stad medic juga jauh berbeza sstemnyer. hurm, utk bace dgn lebih lanjut, boleyh baca di blog ini, concerns over medical graduates from russian dan are russian medical graduates are so incompetent


bila fikir2, aku takut utk berhadapan dgn situasi di mana seolah2 aku tak tau utk buat apa2 nnti ketika HO. sepatutnya kita sebagai Muslim yg belajar medic, kita harus buktikan kita akan buat yg terbaek dlm setiap apa yg kita lakukan demi ISLAM itu. terasa hilang arah apabila memikirkan perkara ini. buntu. namun, setiap yg ALLAH tetapkn itu, itulah yg terbaek buat kita. tak perlu utk kita mengeluh dan menyesal dgn apa yg terjadi. pasti ada jalan yg dah ALLAH tetapkan utk kita.

sewaktu dlm kete, sahabatku berkata seolah2 rase cam nk tukar stad kat mlysia, kat UM ke. takpon balik mlysia tukar course masih belum terlambat. hurm, terasa lebih kusut bila memikirkn utk tukar tempat stad dan course. hurm, apa yg termampu utk kita lakukn sekarang adalh berusaha utk stad dgn baek sume apa yg kita belajar. mmg sstem di russia tidak seperti di malaysia, n mmg kebanyakan org yakin mereka akan lepas medic di russsia ini. (seperti apa yg di dlm blog itu ceritakan)

mungkin ALLAH nak suro Muslim yg dh paham tanggungjawab mereka di muka bumi ini yg stad di russia leih berusaha utk menjadi doctor yg baek. walaupon kita perlu berusaha sendiri, cariklah ilmu sebanyak mungkin. jangan fikir utk lepas medic 6tahun ini sahaja. namun fikirkn tentang masa depan kita. persiapkn diri kita dengan ilmu2 supaya kita dapat jlnkan tanggungjwb kita sebaeknyer. terfikir, next year, batch aku harus menjalankn attachment di russia. mgkin tak sama ngn malaysia kesemua cara kerjanya. mmbuatkn aku seolah2 bertekad, aku kene balik winter nih utk wat attachment di hospital memane.

buat sahabat2 yg risau tentang stad kita di russia, yakinlah, iA ALLAH dh tetapkn 1 jalan yg terbaek utk kita semua. kita sendiri yg perlu berusaha utk mantapkn diri kita. kita tak leyh duduk bergoyang kaki dan stad smbil lewa dan lebihkan kepada movie semata2. hukum kita belajar medic adlh fardhu ain kifaie. menjadi wajib utk kita belajar bersungguh2 kerana kita sudah berada di medan ini.

"dan bahwasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya, dan bahwasanya usaha itu kelak akan diperlihatkan (kepadanya). Kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna, dan bahwasanya kepada Tuhanmulah kesudahan (segala sesuatu)" (53:39-42)


~semoga ALLAH permudahkan urusan kita semua~

Monday, July 13, 2009

rejab, syaaban...ramadhan~

dengan nama ALLAH yg tidak pernah berhenti memberikan nikmat utk aku bernafas....
yg tak pernah bosan dengan rintihan taubat hambaNYA...

alhamdulillah,...setelah sekian lama tidak mengupdate blog..tidak tahu mengapa setiap kali mood itu datang, kemudian hilang idea ape yg perlu diperkatakan..dan entry kali ini juga, hanya ringkas dan pendek..kebuntuan idea..adakah kerana futur yg menghiasi diri spanjang cuti ini? ;(

alhamdulillah, sudah berada di bulan Rejab kita sekarang ini. dan insyaALLAH andai ALLAH izinkan kita utk terus bernafas di muka bumi ini, akan smpailah kita di bulan Ramadhan yg penuh barakah itu..

teringin utk berkongsi, para sahabat Nabi dahulu, apabila mereka sedar mereka sudah berada di bulan Rejab, masing2 berusaha meningkatkan amalan mereka. masing2 menyusun dan merangka amalan2 yg mgkin selama ini jarang dilakukan dan berusaha menjadikan ianya satu kebiasaan. kerana apa? kerana mereka tahu, bulan Rejab dan syaaban ini adalah seperti bulan2 yg ALLAH beri tempoh utk melakukan persediaan sebelum menjejakkn diir ke dalam bulan Ramadhan. pastinya pada bulan Ramadhan itu penuh dengan pahala2 dan kurniaan yg sgt besar ALLAH turunkan buat hamba2Nya yg benar2 ikhlas beramal keranaNYA.

seperti mana kita bwk kete manual, bulan Rejab ini seperti kita memandu dengan gear 1 n then at lastnyer, kita tukar gear 2 pulak..semakin lajula pulak kn..
bila masuk syaaban, kita semakin laju yakni dengan menukar gear masuk gear 3 dan 4 pula...
apabila smpai kepada Ramadhan, takkan teragak2 utk terus menukar gear kepada gear 5 pula..

begitulah sahabat2 Nabi dulu. masing2 berlumba mencari keredhaan ALLAH dlm bulan2 yg pastinya penuh barakah ini. so, jom sama2 usaha, mantapkn muttabaah ibadah kita, perbetulkn niat kita dlm beribadah! chaiyokk sahabat! =)

“Allaahumma Baarik Lana Fii Rajaba Wa Sya’baana, Wa Ballighna Ramadhaana.”



“Ya Allah, berilah keberkahan pada kami di dalam bulan Rejab dan Sya’ban serta sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan.”

Wednesday, June 17, 2009

ape erti kepulangan ini


bismillahirrahmanirrahim...
dengan nama Tuhan yg tidak pernah berhenti berada di dalam KESIBUKAN dan tidak pernah jemu memberikan perhatian kpd hambaNYA...

alhamdulillah, setelah hampir 13 jam atas flight(plus frm singapore to mlysia), sy dan 2 org lagi rakan masih lagi diberi kesempatan utk melihat wajah family tercinta setelah sekian lama tidak bersua. alhamdulillah....hepy...^_^

dalam keletihan, hati ini berdebar- debar. seolah- olah tak sangka dan seperti bermimpi sudah berada di malaysia buat kali kedua sepanjang sy masih lagi di dlm proses pembelajaran di moscow. alhamdulillah, ALLAH masih memanjangkn umur sy dan sahabat2 utk meneruskn hidup di muka bumi ini utk terus menjalankn tanggungjwb yg ada. menyebut tentang TANGGUNGJAWAB, makin membuatkn hati ini berdebar- debar.

"he who fails to plan, plans to fail"

teringat quote ini membuatkn diri lebih bersemangat utk duduk memikirkan rancangan dan cara terbaik utk dilakukan bg melaksanakan tanggungjawab. kita hanya mampu berusaha tetapi ALLAH yg menentukan segalanya. hanya kepadaNya lah kembali segala urusan. oleh itu, sekiranya kita tidak memperoleh apa yg kita mahukan dalam rancangan itu, jangan down! teruskan berusaha dan cuba bangkit dengan plan yg baru. ALLAH hitung segala usaha kita!

cuti yg diberikan 2 bulan lebih ini, benar- benar menguji iman kita. teringat masa yg ALLAH berikan selepas exam yg tidak dimanfaatkn sebaiknya. astaghfirullah... futur itu menghiasi! namun, tidak mengapa seandainya futur itu datang, namun kita perlu BANGKIT semula!

rindu utk bertemu dgn ahli usrah. waktu cuti inilah projek TARBIYYAH ZATIYYAH kita akan benar- benar diuji. ketika inilah, saat- saat di mana kita jauh dari bi'ah yg selama ini menjaga dan mengawal diri kita, hanyalah pergantungan kita kpdNya yg memelihara diri kita. check kembali diri kita. rancang dan rangka kembali muttabaah amal kita. check setiap hari muttabaah amal kita. itulah PENJAGA diri kita yg paling kuat buat masa ini. sesungguhnya, muttabaah amal kita itu telah mencangkupi 10 muwassofat yg ada. seandainya ada yg sudah mmpu utk dilakukan, maka perbaiki dan pertingkatkanlah ia.

renung kembali apa tujuan kita dihidupkan di dunia ini. perjelaskn matlamat kita pulang kali ini utk apa. apa erti kepulangan kita buat kali ini. perbetulkan niat kita. berusahalah utk menjadi yg anak, kakak, adik terbaik!

Sabda Rasulullah SAW ;
Dua nikmat yang sering dilupakan oleh manusia iaitu sihat dan kelapangan (Hadis Riwayat Al-Bukhari)

gunakanlah nikmat yg ALLAH bg ini sebaiknya. kerana khuatir suatu masa tiada lagi nikmat ini ALLAH kurniakan kpd kita. marilah berusaha menjadi hambaNYA yg brsyukur! ^_^


~jom sama- sama jd extraordinary person~

Saturday, June 13, 2009

ajal..


berdebar2 hati membaca status sahabat2 di egypt, apakah yg pergi itu sahabat sambest yg ku kenali? selepas chatting dgn sorg akhawat cairo, baru aku tau cte sebenar bahawa yg pergi itu adalah 3rd year cairo, bukan sahabatku...namun, tak tahu mengapa, walaupon aku belum pernah mengenali org2 yg teribat dlm kemalangan itu, namun, apabila mendengar cerita sster itu, airmataku mengalir.. YA ALLAH, tempatkan arwah dalam golongn yg ENGKAU redhai...sembuhkanlah sahabat2 yg terlibat dlm kemalangan itu...

bila difikirkan dan hati teringin utk bertanya dgn lebih lanjut bagaimana boleyh accident, aku terhenti utk meneruskan niat itu. lantas terfikir, apa2 pon sebab dan cara nya, kalau dah ALLAH kata kun faya kuun! maka JADILAH! accident, sakit, dan lain2 hanyalah sebagi SEBAB utk disampaikn kpd manusia mengapa seseorang itu kembali ke rahmatullah. namun, hakikatnya, sebab itu tidak penting, kerana mmg setiap yg bernyawa itu PASTI akan kembali ke pangkuanNYA..

banyak kematian yg berlaku sepanjang 2nd year ni. sekelilingku, begitu ramai. pagi sebelum mengambil final biochemistry, aku dikejutkn dgn berita pemergian toksu ku di alor setar dan juga atok yg mengajarku mengaji dahulu..moga ALLAH cucuri roh mereka..

dan mggu ni sahaja, banyak kematian yg ku dengar berlaku di sekelilingku. lantas membuatkn aku terfikir, nnti dah nak dekat kiamat, ALLAH akan matikan nyawa2 org2 yg beriman. lantas aku kaku..astaghfirullah...adakah kiamat sudah semakin dekat? adakah ini petanda bahawa kiamat itu benar2 sudah semakin dekat?

terfikir diri yg masih byk perlu dibaiki, amalan yg tak pernah smpai tahap sahabat2 Rasulullah..layakkah aku masuk ke dlm syurgaNYA dan mendapat syafaatNYA dan RasulNya? astaghfirullah...marilah kita sama2 sentiasa menjadi org yg sentiasa beringat bahawa MATI itu adalah yg paling hmpir dgn kita..sesungguhnya org2 yg beriman itu sangat2 gembira utk bertemu kematian...

YA ALLAH, matikanlah aku, kedua ibu bapaku, adik beradikku, atok nenekku, saudara maraku, guru2ku, dan sahabat2ku di dalam kedaaan IMAN dan ISLAM..masukknlah kami ke dlm golongan org2 yg beriman...

abes sudah exam~

alhamdulillah...selesai sudah exam biochemistry isnin lepas...masing2 tersenyum puas kerana habis sudah sebuah beban yg melekat di dalam jiwa..

alhamdulillah....tidak kira apa sahaja result yg kita perolehi...bersyukurla sebanyaknyer kpd pemberi nikmat itu. jangan kita merasakn apa yg kita perolehi itu adalah kerana usaha kita. namun semua itu adalah kerana kehendakNYA...bergembiralah seadanya atas apa yg kita perolehi. namun, sebaeknyer, kita renung kembali, tanya kpd diri sendiri, APAKAH LAYAK UTK AKU BENAR2 MENERIMA SEMUA INI? SEDANGKAN AKU TAK MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB YG SEBAEKNYA KPDNYA... :(

astaghfirullah...ingt sentiasa bahawa setiap nikmat dan ujian itu merupakan UJIAN dariNYA. jgn terlalu gembira sehingga menjerit2 namun, berzikirla di dalam hati tanda meluahkn kegembiraan kita kpdNYA... itulah yg sebaeknyer perlu kita lakukan. DIA yg telah menghilangkn beban itu di dalam hati kita...

buat sahabat2 di nizhny atau volgo dan ikhwah akhawat moscow yg masih bertungkus lumus berusaha utk exam, farahin ucapkan gudluck. moga ALLAH permudahkn urusan antum...

Saturday, June 6, 2009

sabar farahin...

astaghfirullah..astaghfirullah...

lame rasenyer tak mencatat apa2 di blog nih. ttbe tergerak utk menaip dan meluahkn apa yg sedang terbuku kat hati...

alhamdulillah, bersyukur atas nikmat dan kurniaNYA yg tak pernah berhenti2 kunung dalam hidup kita. alhamdulillah..scr specificnya utk diri sendiri. alhamdulillah, 1 final dah berjaya diharungi iaitu physiology.. dan yg akan datang, iA hari isnin nih, BIOCHEMISTRY...

terasa penat physiology belum habis lagi dan telah ditambah dengan biochem. alhamdulillah rini kami (muslimah yugo) telah berbincang dan berusaha cover tajuk2 sepanjng setahun nih. terasa penat yg tak terkira bila duduk di atas katil. sebelum solat isyak, tk tahu mengapa secara tiba2 airmata terasa bagaikn meminta2 hendak dikeluarkn. dan lantas aku luahkn kpd nadia, rumetku, "1st thing yg akan farahin buat after abes biochem, farahin nak nangis. penat". terus nadia peluk dan memberi semangat dan berkata "takpe farahin, kita berusaha. dan kita dah dpt paham mcm2".

ketika solat isyak, tak tertahan juga airmata utk mengalir. alhamdulillah terasa puas bila dapat meluahkn apa yg terbuku di hati pabila berjumpa dan sujud padaNYA. terasa bagai ada suara berkata2 "sabar farahin..yakinlah..engkau mampu hadapi semua ni"..

mungkin kerana nih pertama kali dlm aku menempuh exam dalam course medic ini yg betul2 aku berusaha(mungkin). kerana physiology yg tak pernah tahu apa2. dan gap yg sedikit antara biochem dan juga physio. mungkin selepas nih, utk 3rd year nnti, dah tak terasa apa2. dan ttbe baru aku terasa, ya ALLAH, mmg susah dan penat amik medic nih...

tp dgn kesusahan sekarang inilah yg akan mengajarku kesusahan sewaktu sudah bekerja nnti iA..dengan kesusahan inilah yg membuktikan ALLAH sedang memberi peluang utk mencari keredhaanNYA dgn berusaha lebih lagi dan lebih lagi..byk lagi kesusahan dan waktu2 yg akan membuatkn aku terasa penat yg mungkin jauh lebih dahsyat dari ini suatu hari nnti.

ya ALLAH, permudahknlah aku dan sahabat2ku...bantulah kami ya ALLAH..berkatilah usaha2 kami..kuatkn semangat dan iman kami...

~maaf..luahan hati yg terasa teringin utk diluahkn pada seseorang..emosi yg sgt2 kurang stabil..~

Thursday, May 28, 2009

Tuesday, May 26, 2009

exam mode~

bismillahirrahmanirrahim.....
alhamdulillah..alhamdulillah...alhamdulillah...
hanya dengan rahmat dan kurnia juga cintaNya masih lagi aku bernafas di muka bumi ini..

alhamdulillah....selesai sudah zachot utk 5 sbjects. tinggal lagi satu utk diusahakan, pathology, sabtu nih. dan kemudian, insyaALLAH andai dipnjangkn umur olehNya, akan aku berjuang bersama- sama sahabat yg laen utk final physiology(4 Jun) dan biochemistry(8 Jun)...

bile terfikir dan dalam merancang jadual stad, hatiku berdebar- debar. khuatir andai tak lepas(failed). mengenangkn physiology yg tidak penah colloq(test). macam2 perkara negative terbayang di kepala ini. terfikirkan waktu kene repeat utk final bioorganic chemistry tyme 1st year dulu, makin watkan aku berdebar- debar..

namun, terus aku teringat kembali...dan bertanya pada diri sendiri...

"utk apa aku study?"
"utk apa aku amik medic yg susah nih?"
adakah ALLAH mengira dan menilai hambaNYA melalui result exam nih?


lantas aku terpike, 'ALLAH kan tak nilai hambaNya melalui result exam'...usaha jela yg termampu. usaha sekuat mungkin namun jangan sampai melupakan ALLAH dalam kita berusaha. sepatutnya, semakin dekat kita dengan hari peperiksaan, semakin dekat juga kita dengan diriNya. semakin kuat kita beribadah dan memohon ampun padaNya. biarla andai telah ditakdirkn utk kita kene repeat, itu adalah UJIAN ALLAH. dan jangan kita lupe, seandainya kita berjaya juga, itu juga merupakan UJIAN darinya. namun jarang kita sedar bahawa setiap nikmat yg kita dapat itu merupakan ujian dariNya. kita sering terleka tanpa mengucapkn alhamdulillah pon di dalam hati apabila mendapat sesuatu kegembiraan..

Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari AI Kitab: "Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip." Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia." (27:40)



"Sesungguhnya Kami telah menempatkan kamu sekalian di muka bumi dan Kami adakan bagimu di muka bumi (sumber) penghidupan. Amat sedikitlah kamu bersyukur." (7:10)


astaghfirullah..astaghfirullah...astaghfirullah...

D= DOA
U= USAHA
I=IKHTIYAR
T=TAWAKKAL

berusaha yg kita terdaya. andai kita berjaya, jangan sesekali merasakan kejayaan kita adalah kerana USAHA kita, namun semua itu adalah datangnya dari DIA. tanpa IZINNYA, kita takkn memperoleh apa2pon di muka bumi ini. dan seandainya kita kurang bernasib baik, yakinlah, semua itu adalah dalam perancanganNYA, dan sebaik- baik perncangan dan ketetapan adalah ketetapanNya. semuanya pasti ada hikmahNya. semua yg terjadi, itulah yg terbaek buat kita. wallahu'alam...

SELAMAT BERJUANG SAHABAT2! SEMOGA ALLAH PERMUDAHKN URUSAN KITA SEMUA!







~sweetnyer vdeo nih!jzkk sis!~

Sunday, May 24, 2009

hakikat..


Pabila terasa di awasi tuhan
rasa berdosa setiap masa
rasa hina diri dengan tuhan
rasa bersyukur dengan nikmatNya

jiwa derita dengan dosa
hati rasa kurang amal padaNya
itulah hakikat sifat kehambaan
bahagia..

Allah ya Allah…
mukmin sejati sentiasa waspada
dari dosa tanpa sengaja
apatah lagi dosa yang nyata
umpama gunung jatuh pada Nya
segala galanya untuk tuhanNya

jiwa derita dengan dosa
hati rasa kurang amal padanya
itulah hakikat sifat kehambaan
bahagia..

Allah ya Allah…
gerak laku bertambah kaku
lantaran nafsu yang telah jemu
namun diriku bertambah malu
padaMu ya rabbi
yang miliki ciptaan nafsu

carilah cinta~



berguguran airmata tatkala mndengar lagu ini..
berguguran juga mendengar perkongsian usrah petang td...
berguguran juga pabila berkongsi cerita dengan sisters...
masyaALLAH..
farahin terharu dgn semangat sahabat2 sume..
sdeyh tak dpt join usrah petang td...
tp tkpe, pasti ada hikmahNya setiap kesakitan itu..
terasa semangat antunna smpai kepda farahin..
hmm...
jzkk sume atas perkongsian antunna..
semangat kita sume, ALLAH juga yg kurniakan...

hidup kita mcm gerabak metro...
pasti ade DESTINASINYA...
di mana 1 hari nnti..
pasti ade malaikat maut yg akan menjemput kita di mana2 perhentian..
moga kita turun pada destinasi yg akan menjamin kebahagiaan kita di sana kelak..
tempat yg ABADI KEBAHAGIAANNYA..
perbanyakknlah persiapan kita...
teruskan mencarik redhaNya...

kisah asiah dan Firaun...
isteri Nabi Lut...
Nabi Ibrahim dan kaumnya...
byk lagi cth laen...
di mana menunjukkn betapa pentingnya tarbiyyah zatiyyah kita...
choice ada di tangan kita...
walau sesukar manapon surrounding kita...
walau sepayah manepon ia...
sejarah dah membuktikan...
kita pasti dapat atasi segala halangan asalkan kita benar2 MAHUKANNYA!

"sabda rasul: Apabila Allah kasihkan seseorg, Allah mengenakannya dgn suatu cubaan sehingga Allah mendengar rengekan permintaannya yg bersungguh-sungguh."

alhamdulillah...alhamdulillah....carilah cinta ALLAH....berusahalah bernafas dengan status HAMBA yg sebenar2nya..sentiasalah bertaubat kerana DIA cintakna hamba yg sering kembali kepadaNya setelah melakukn kesalahan...

~TERUSKAN 'PROJEK KITA'..TERUSKAN BERMUJAHADAH!~

Wednesday, May 20, 2009

Tuesday, May 19, 2009

masa itu suatu tarbiyyah...

MASA ITU SUATU TARBIYYAH...

sering tertanya- tanya, apakah yg dimaksudkn dengan masa itu satu tarbiyyah..

adakah dengan menggunakn masa yg banyak utk dakwah itu dikira tarbiyyah?mungkin...

adakah mengorbankn masa itu satu tarbiyyah? hmm.. mungkin...

tp apa yg dimksudkn masa itu merupakan tarbiyyah buat diri kita adalah, bila mana kita mendapat sesuatu yg sudah kita fahami, kita seharusnya atau sewajibnya, mengaplikasikan ianya secara terus dlm kehidupan dan diri kita. nak atau tidak, kita PERLU melakukn perubahan.

mmg susah, bukan senang, namun, jika kita tidak memaknakan apa yg kita fahami, itu bermakna sebenarnya, KITA BELUM MEMAHAMI! kita tak boleyh expect orang laen utk terus berubah dgn apa yg kita ckp, tp kita harus mewajibkan diri kita, berckp dgn diri sendiri, bulatkn tekad di dlm hati kita harus berubah dgn secepat yg mungkin. jgn jdkn alasan perubahan memerlukan masa. jangan manjakan diri kita!

ya ALLAH..
permudahkan aku dan sahabat2ku utk projek baru kami..

berdoalah kepadaNya supaya ditanamkan sifat malu kepadamu
berlaku benarlah dalam semua perkara

rendahkanlah suaramu
jagalah deria penglihatan dan pendengaranmu...

~kuatkn dirimu...iA pasti ada penghujung yg baek buat dirimu~