Tuesday, December 1, 2009

hak Al Quran...



dengan nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang....
selawat junjungan buat Rasulullah SAW yg sgt2 dirindui...

sy sgt2 tergerak untuk kongsi perkara nih dengan semua pembaca2 blog sy...alhamdulillah, dh lame sgt2 terasa dengan perkara nih..setiap dari umat ISLAM tahu apa itu Al Quran...setiap hari kita baca, kita alunkn dengan suara2 yg merdu. ada yg belajar taranum dan alunkan dengan sangat2 indah. ya ALLAH indahnya bahasa2 ALLAH... dan bila mana anak2 dapat khatam al Quran, masyaALLAH, betapa gembiranya hati mak ayah anak2nyer sudah pandai baca Quran. bila sudah berkali- kali khatam, masyaALLAH, cukup gembiranya hati masing2. dh byk kali khatam.

tp adakah itu menunjukkn kita sudah menjalankn hak2 kita terhadap Al Quran itu?
adakah dengan khatam Al Quran berkali2 itu menunjukkn kita sudah bagus n betul2 memanfaatkn Al Quran?

tersentuh sangat2 dengan kata2 Hassan Al Banna dalam RISALAH TA'LIM ;

tak pernah aku melihat sesuatu yg sangat2 DIJAGA tapi DIABAIKAN...
tak pernah aku melihat sesuatu yg sangat2 DIPELIHARA, tapi DISIA2KAN...

sangat2 tersentuh dengan word nih. ya, mmg sy akui sangat2 kebenarannya, tak usah memandang kepada orang laen, pandang kepada diri sendiri, dulu, sy sndri sgt2 menjaga kedudukan Al Quran, kalau boleyh letak kat tempat paling tinggi sekali. kalau tgk org letak kat bwh cket jer, sy dh terasa mcm nak marah. beli Quran bukan main banyak, tp sy dokla buat hiasan dekat almari kat rumah tuh. tp bila sekarang, baru sy sedar, sebenarnyer, tanggungjawab dan hak sy terhadap Al Quran itu, bukanlah setakat menjaga dengan rapi. mmg tak kata SALAH utk kita jaga Al Quran dgn rapi, tapi sebenarnya ada tanggungjawab lebih besar utk kita buat dengan al Quran.

dulu mase nk spm, ada jugak sy baca2 tafsir Quran nih. tp mmg tak paham ape2pon. adala dpt cket2 cte para nabi. tp nk buat sy 'basah' dengan kata2 dan ayat Quran, mcm tak dpt ape2. alhamdulillah sekarang, ALLAH kurniakn sy hati yg mampu utk 'basah' juga dgn kata2 Quran. walaupon ada juga masa2 futur menghiasi membuatkn hati ni KERAS tak mmpu dibasahi.

so, apa sebenarnyer hak2 kita terhadap al Quran nih?

1) kerap membaca
2) meletakkn al Quran sebgai sumber RUJUKAN
3) al Quran sebagai ASAS kpd sumber perundangan DUNIA

cube kita renung2kan di mana sebenarnya kedudukan al Quran di dlm diri dan hidup kita sekarang?

alhamdulillah, ramai atr kita yg beribadat dengan kerap mmbaca al Quran. tp cuba lihat dunia kita sekarang, sekeliling kita, adakah kita benar2 menjadikan Quran sbg sumber rujukan dan sumber perundangan? hurm...dan adakah kita bila mmbaca Quran, kita benar2 memahami apa isi kandungan al Quran itu sendiri?

cuba kita ubah dengan cara membaca Quran dan menghayati maksud ayat yg kita baca td. tak mahal tafsir Quran yg ada. dan tak lokek juga duit kita gunakn utk memahami sendiri sumber rujukan dan peninggalan yg Rasulullah SAW tinggalkn utk kita.

"Sesungguhnya Al Quran ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi khabar gembira kepada orang-orang Mu'min yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar"( al Isra' : 19 )

dan teringat juga dalam buku nk SPM dulu, ada rasanya jawpan al Quran ini sbg petunjuk. tp masa tuh, macam dok hafal jawapan jela kan. bukannyer paham kenapa petunjuk itu.

cuba kita renung2kn, apakah ALLAH turunkan al Quran ini sbgi sumber rujukn utk SETIAP umat nabi Muhammad SAW hanya dengan utk membaca dengan mengalunkan berlagu2 tanpa memahami ada perkara yg lebih besar utk ALLAH sampaikn kepada kita?

sy teringt ade satu talk apabila dia ditanya tentang apakah itu ISLAM sebenarnya...dan jawapannya...

ISLAM itu adalah jalan utk menuju ALLAH, dan bagaimana cara utk menuju kepada ALLAH itu? adalah dengan merujuk kpada Al Quran. dan bagaimana hendak memahami dan mengikuti selebihnya apa yg al Quran ingin smpaikn, tgk kepada Rasulullah SAW....

hurm, semoga sama2 kita berusaha utk menghayati dgn selebihnya apa kndungan al Quran yg sbenarnya. jika dahulu, al Quran dijadikan sbg neraca keadilan, tersemat dalam ceramah dan nasihat, tetapi sekarang, juz jadi BAHAN HIBURAN dan juga HIASAN...

astaghfirullah...astaghfirullahal azim...moga ALLAH sama2 pelihara kebersamaan kita bersama al Quran...semoga ALLAH kurniakn kita hati2 yg basah utk memahami setiap apa yg terkandung dlm al Quran itu...

1 comment:

seLusUr dUniA IndaH said...

salam

teriMA ksIh atAS pOst kamOo iNI

SgT2 BErmanFAat

:D