Saturday, June 13, 2009

ajal..


berdebar2 hati membaca status sahabat2 di egypt, apakah yg pergi itu sahabat sambest yg ku kenali? selepas chatting dgn sorg akhawat cairo, baru aku tau cte sebenar bahawa yg pergi itu adalah 3rd year cairo, bukan sahabatku...namun, tak tahu mengapa, walaupon aku belum pernah mengenali org2 yg teribat dlm kemalangan itu, namun, apabila mendengar cerita sster itu, airmataku mengalir.. YA ALLAH, tempatkan arwah dalam golongn yg ENGKAU redhai...sembuhkanlah sahabat2 yg terlibat dlm kemalangan itu...

bila difikirkan dan hati teringin utk bertanya dgn lebih lanjut bagaimana boleyh accident, aku terhenti utk meneruskan niat itu. lantas terfikir, apa2 pon sebab dan cara nya, kalau dah ALLAH kata kun faya kuun! maka JADILAH! accident, sakit, dan lain2 hanyalah sebagi SEBAB utk disampaikn kpd manusia mengapa seseorang itu kembali ke rahmatullah. namun, hakikatnya, sebab itu tidak penting, kerana mmg setiap yg bernyawa itu PASTI akan kembali ke pangkuanNYA..

banyak kematian yg berlaku sepanjang 2nd year ni. sekelilingku, begitu ramai. pagi sebelum mengambil final biochemistry, aku dikejutkn dgn berita pemergian toksu ku di alor setar dan juga atok yg mengajarku mengaji dahulu..moga ALLAH cucuri roh mereka..

dan mggu ni sahaja, banyak kematian yg ku dengar berlaku di sekelilingku. lantas membuatkn aku terfikir, nnti dah nak dekat kiamat, ALLAH akan matikan nyawa2 org2 yg beriman. lantas aku kaku..astaghfirullah...adakah kiamat sudah semakin dekat? adakah ini petanda bahawa kiamat itu benar2 sudah semakin dekat?

terfikir diri yg masih byk perlu dibaiki, amalan yg tak pernah smpai tahap sahabat2 Rasulullah..layakkah aku masuk ke dlm syurgaNYA dan mendapat syafaatNYA dan RasulNya? astaghfirullah...marilah kita sama2 sentiasa menjadi org yg sentiasa beringat bahawa MATI itu adalah yg paling hmpir dgn kita..sesungguhnya org2 yg beriman itu sangat2 gembira utk bertemu kematian...

YA ALLAH, matikanlah aku, kedua ibu bapaku, adik beradikku, atok nenekku, saudara maraku, guru2ku, dan sahabat2ku di dalam kedaaan IMAN dan ISLAM..masukknlah kami ke dlm golongan org2 yg beriman...

2 comments:

Amanina ST said...

ameen~ all da best in exam farahin!

zai said...

asmkm farahin, kak zai nak ucapka terima kasih kerana mengingatkan sesama islam tntg kedatangan ajal yg bakal menjemput..mgkin giliran kita sekejap nanti mana tahu wallahualam..Moga2 dgn berkat amalan kita yg sedikit ini mampu menjadi pendinding kepada api neraka dan siksaan kubur