Tuesday, May 26, 2009

exam mode~

bismillahirrahmanirrahim.....
alhamdulillah..alhamdulillah...alhamdulillah...
hanya dengan rahmat dan kurnia juga cintaNya masih lagi aku bernafas di muka bumi ini..

alhamdulillah....selesai sudah zachot utk 5 sbjects. tinggal lagi satu utk diusahakan, pathology, sabtu nih. dan kemudian, insyaALLAH andai dipnjangkn umur olehNya, akan aku berjuang bersama- sama sahabat yg laen utk final physiology(4 Jun) dan biochemistry(8 Jun)...

bile terfikir dan dalam merancang jadual stad, hatiku berdebar- debar. khuatir andai tak lepas(failed). mengenangkn physiology yg tidak penah colloq(test). macam2 perkara negative terbayang di kepala ini. terfikirkan waktu kene repeat utk final bioorganic chemistry tyme 1st year dulu, makin watkan aku berdebar- debar..

namun, terus aku teringat kembali...dan bertanya pada diri sendiri...

"utk apa aku study?"
"utk apa aku amik medic yg susah nih?"
adakah ALLAH mengira dan menilai hambaNYA melalui result exam nih?


lantas aku terpike, 'ALLAH kan tak nilai hambaNya melalui result exam'...usaha jela yg termampu. usaha sekuat mungkin namun jangan sampai melupakan ALLAH dalam kita berusaha. sepatutnya, semakin dekat kita dengan hari peperiksaan, semakin dekat juga kita dengan diriNya. semakin kuat kita beribadah dan memohon ampun padaNya. biarla andai telah ditakdirkn utk kita kene repeat, itu adalah UJIAN ALLAH. dan jangan kita lupe, seandainya kita berjaya juga, itu juga merupakan UJIAN darinya. namun jarang kita sedar bahawa setiap nikmat yg kita dapat itu merupakan ujian dariNya. kita sering terleka tanpa mengucapkn alhamdulillah pon di dalam hati apabila mendapat sesuatu kegembiraan..

Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari AI Kitab: "Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip." Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia." (27:40)



"Sesungguhnya Kami telah menempatkan kamu sekalian di muka bumi dan Kami adakan bagimu di muka bumi (sumber) penghidupan. Amat sedikitlah kamu bersyukur." (7:10)


astaghfirullah..astaghfirullah...astaghfirullah...

D= DOA
U= USAHA
I=IKHTIYAR
T=TAWAKKAL

berusaha yg kita terdaya. andai kita berjaya, jangan sesekali merasakan kejayaan kita adalah kerana USAHA kita, namun semua itu adalah datangnya dari DIA. tanpa IZINNYA, kita takkn memperoleh apa2pon di muka bumi ini. dan seandainya kita kurang bernasib baik, yakinlah, semua itu adalah dalam perancanganNYA, dan sebaik- baik perncangan dan ketetapan adalah ketetapanNya. semuanya pasti ada hikmahNya. semua yg terjadi, itulah yg terbaek buat kita. wallahu'alam...

SELAMAT BERJUANG SAHABAT2! SEMOGA ALLAH PERMUDAHKN URUSAN KITA SEMUA!







~sweetnyer vdeo nih!jzkk sis!~

No comments: