Tuesday, February 10, 2009

jaulah syitawiyah-berlin

alhamdulillah...setelah seminggu berada di berlin, akhirnya sy bersama sahabat2 selamat pulang ke moscow dgn mmbawa pelbagai misi, azam dan semangat...terasa terlalu byk perkara yg pelru dilaksanakn. sehinggakan diri ini termenung mengenangkn mmpukah aku utk berhadapan dgn semua ini? mmpukan aku utk mengurus masa dgn sebaeknyer?

teringat sebuah artikel 'pencerahan bukan utk org manja'...ttbe terfikir, terlalu manjakah aku?? sehinggakn belum laksanakn apa2 namun sudah terfikir pelbagai rintangan. sudah mula memikirkn penat dan letih.. YA ALLAH..kuatkn iman hambaMu ini..

sudah beberapa hari pulang ke moscow, mgkin masih kekal semangat di dalam diri. masih berjaga2 utk mengelakkn diri dari terpengaruh ngn futur yg mgkin bakal menghiasi perjalanan dakwah. namun, sejauh manakah imanku ini dapat benar2 mengelakkn aku dari terpengaruh ngn segala karat jahiliyyah itu?? dapatkah aku benar2 mewujudkan suasana masjid di dalam bilik ku ini?? terasa begitu sukar... namun, itu yg ku mahu... sejauh mana usahaku utk mewujudkan masjid itu YA ALLAH...

teringat 5 sifat yg perlu ada utk org2 yg ingin mmbangunkn ISLAM;

1) TAJARRUD

- menghilangkn segala karat2 jahiliyyah yg masih ada dlm diri

2) ZUHUD
3) FITNAH

- mengelakkn diri dari semua fitnah yg dapat mmbantutkn urusan dakwah. apa2 saja yg membuatkn urusan dakwah tergendala termasuk jika dalam urusan ukhuwwah. jika ada apa2 yg membuatkn ukhuwwah tersebut rosak, maka ianya dikira sebagai fitnah juga.

4) MEHNAH

- setiap yg ingin membangunkan ISLAM, pastinya tidak akan terlepas dari segala mehnah dan dugaan. jalan dakwah ini bukanlah jalan yg dibentang dgn karpet merah, atau dihidangi ngan perkara2 indah. jalan yg dilalui sgt sukar. sehinggakn Rasulullah SAW sendiri dan para sahabat merasakn dugaan yg sgt dahsyat. sesungguhnya ALLAH sendii berkali2 berfirman di dlm Al Quran, bahawa org yg beriman itu akan sentiasa diuji. mereka akan sentiasa diuji utk mengetahui tahap keimanan mereka.

5) QIYADAH

- qiyadah bermaksud seni utk mmbengunkn ummah. setiap org yg ingin mmbangunkan ISLAM perlulah mmpunyai seni dan juga strategi utk menarik hati org. utk memperkenalkan org kepada keindahan ISLAM. utk mmbuat seseorang jatuh cinta kepada kita, memerlukan cara utk menarik hati dia kpd kita. seperti mana hubungan suami isteri yg perlu dikekalkan, ianya memerlukan pelbagai cara dan seni. cthnya seperti ayat2 berbunyi puisi2 indah. yg menyentuh hati. begitu juga dgn dakwah. kita perlu memahirkan diri utk menjalankan shahadatul haq fi'liyah dan juga qauliyah itu dgn sebaeknyer. perlu berusaha utk menggunakan segala kemahiran yg kita ada.

YA ALLAH..kurniakan aku sifat2 yg perlu ada pada seorang pembawa nama ISLAM ini YA ALLAH...kurniakan aku sifat2 mahmudah YA ALLAH..

3 comments:

Ahmedkzaman said...

hoho...
bez2 jaulah arituh..
xtipu pnye..

Moga ditsabatkan diri diatas jalan ini..
Ameen~~

Nur Farahin Abdul Arif said...

jzkk akh...
moga ditsabatkn diri diatas jalan ini juga. ok chaiyok!!!kerja keras ye!!:)

Humaira' said...

semoga berjaya menegakkan Islam dalam diri... and masyarakat...