Thursday, February 19, 2009

dakwah sebagai pemelihara

mungkin ada yg berkata..

"ala, aku tak perlulah wat dakwah nih cz aku tak baek manepon"

tidakpon, selepas membace entry yg sebelum ini berkata..

"kalo org yg minum arak pon kene berikan peringatan, kalau kita berzina, kita memang kene bagi peringatan jugak, tapi takyahla aku nak sibuk2 improve diri aku"

kenapa kene berdakwah???

kenapa kita perlu utk berikan peringatan??

kerana apabila kita memberikan peringatan, kita juga memberikan peringatan kepada diri kita sendiri. kerana itu, dakwah berfungsi MENJAGA DAN MEMELIHARA DIRI KITA. tidak patut wujud sepatutnya istilah AKU TAK CUKUP BAIK UTK BAGI PERINGATAN! tidak sama sekali. kerana tanggungjawab itu sangat penting. jika seseorang yg dilantik utk menjadi naqib atau naqibah, pasti sangat2 merasakan bahawa mereka perlu utk improve diri mereka, menambah ilmu ALLAH dan agama ini dalam segala hal. dan mereka juga sentiasa berhati-hati dalam setiap apa yg mereka lakukan. bukan bererti mereka nak pelihara diri kerana nak tunjuk baik n so on. tidak benar sama sekali. ini kerana, utk tujuan dakwah itu sendiri. dan kerana dikhuatiri setiap kesalahan akan menjadi FITNAH di dalam urusan dakwah mereka.

dan cuba kita fikirkan, apakah selepas kita membuat dakwah, kita akan cenderung utk membuat kejahatan? atau kita lebih berhati- hati dlm kehidupan kita? takknla apabila kita nak cakap psl ciri2 muslimah sejati, tapi kita sendiri pakai seksi2 kan? ini bermakna, ngan dakwah sendiri dapat memelihara kita. dapat memperbaiki diri kita.

kgkadang sy pelik sangat memikirkan suasana di malaysia, bile tengok org wat baik, atau org tuh baik sangat, kita akan cakap macam2. adakalanya mengasingkan diri dari mereka. sedarkah kita apa tujuan kita diciptakan? adakah dengan tujuan utk berseronok kat dnia nih? utk melawa, enjoy, n lain2? sepatutnya kita rasa jahilnya diri kita. sepatutnya kita mendekati mereka. improve diri kita. bukan dengan membuat pelbagai ckp2 belakang terhadap mereka.

sy teringat suatu peristiwa di mana sy memberi tempat duduk dalam tren ktm tuh kat sorg makcik nih. dan ade suara dak perempuan berkata..

"ceh, dak tuh wat baik la konon, macam dalam iklan tv pulak aku tgk"

sy tersentuh dan terus berdiri sebelah budak tuh. sy teringin utk berkata..

"salahke apa yg sy buat tadi?melanggar syariat ISLAM ke?"

mengapa bila org wat baik kita perlu bising2? mengapa tidak begitu pabila melihat lelaki dan perempuan bertepuk tampar? duduk rapat2? melagha? fikiran anak muda terlalu disekularkan. terlalu dikelirukan tentang agama yg mereka anuti sendiri. masyaALLAH....peliharalah daku...permudahkanlah urusan dakwahku...

No comments: