Saturday, November 15, 2008

sabar dan sakit

barangsiapa ingin selamat daripada azab Allah, mendapatkn pahala dan rahmatNya dan masuk ke syurgaNya, hendaklah dia menahan nafsu daripada segala keinginan dunia, di samping sabar atas segala kesulitan dan musibahnya. Allah menyukai org2 yg sabar. sabar mmpunyai byk macam. sabar melaksanakan perintah, sabar meninggalkan laranganNya, dan ketika menghadapi bencana. Barangsiapa bersabar kerana taat,maka pada hari Kiamat Allah mmberikannya 300 darjat di syurga. tiap- tiap darjat itu berjarak atr langit dan bumi. Dan barangsiapa yg sabar meningalkn larangan Allah, maka pada hari akhirt, Allah akan mmberinya 600 darjat. Tiap darjat atr langit dn bumi ke tujuh. Adapun org yg sabar atas bencana dan musibah, maka pada hari akhirat Allah akan mmberinya 700 darhat di syurga. Tiap- tiap darjat di antara Arasy dan Tsura.

Dirawikan drpd Nabi Muhammad SAW, sesungguhnya baginda bersabda, “Allah telah berkata:

“Barangsiapa ditimpa bencana, lalu dia memohon perlindungan daripadaKu, pasti Aku akan mmberinya sebelum Dia meminta. Dan barangsiapa ditimpa bencana, lalu dia meminta perlindungan kepada makhluk, pastiKu tutup semua pintu langit baginya.”

Maka bg org yg berakal wajiblah dia bersabar atas bencana yg menimpa. Tidak ragu atau mengadu kepada makhluk. Maka dia akan selamat daripada seksa dunia dan akhirat. Sesungghnya bencana yg paling pedih hanya menimpa para nabi dan para wali.

Junaid al- Baghdadi ra telah berkata, “bala merupakan pelita org yg arif, menyerdarkn org murtad, mmperbaiki org mukmin dan menghancurkn org yg lengah(lupa). Tidak seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan bersabar.”

“Barangsiapa sakit semalam, dia sabar dan rela kepada Allah, maka bersih daripada dosa bagaikan ketika dia lahir dari perut ibunya. Jika engkau sakit, janganlah segera meminta sembuh.”

Telah berkata Adl Dlahak ra, “Barangsiapa tidak dijui antara tiap- tiap empat puluh hari dengan suatu bala, kedukaan atau musibah, maka tidak ada kebaikan baginya di sisi Allah.”

Daripada Muaz bin Jabal ra, beliau berkata, “Ketika Allah menguji hamba yg mukmin dengan suatu bencana, Dia berkata kepada malaikat pencatat amal buruk, “hapuskan catatan daripadanya.” Dan berkata kepada pencatat amal baik, “Tuliskan utk hambaKu yg lebih baik daripada apa yg dia perbuat.”

Tersebut pula dlm sebuah hadith. Daripada nabi SAW, baginda bersabda,

“Ketika seorang hamba sakit, Allah mengutus dua malaikat kepadanya, seraya berkata, “Lihatlah kalian apa kata hambaKu.” Jika dia berkata ‘Alhamdulillah’, maka diberitahukan kepada Allah, Dia lebih tahu, lalu berkata, “Aku berjanji utk hambaKu. Jika aku mematikannya, ku masukkn dia ke syurga. Dan jika aku menyembuhnya, Ku ganti dia daging yg lebih baik daripada daging serta darah yg lebih baik darahnya. Dan Aku hapuskan pula keburukannya.”

Ibnu Aththok berkata, “Akan terbukti keteguhan dan kebohongan seorang hamba sewaktu berlakunya bencana mahupun kemakmuran. Barangsiapa bersyukur di saat makmur, tetapi mengeluh bila ditimpa bencana, jelas dia orang yg dusta. Meskipon org yg mmpunyai segudang ilmu, tetapi mengeluh jika terkena angina bencana, sungguh tidak berguna ilmu dan amalannya. Allah telah berfirman dalam hadith Qudsi:

“Barangsiapa yg tidak rela dengan keputusanKu dan tidak bersyukur pula dengan pemberianKu, hendaklah dia cari Tuhan selain Aku!”

Wahab bin Munabbah bercerita: Ada seorang nabi telah menyembah kepada Allah selama 50tahun. Kemudian dia mendapat wahyu dari Allah mengatakan, “Aku telah mengampunimu.” Dia bertanya, “Mengapa Engkau mengampuniku sedangkan aku tidak pernah berdosa?” Kemudian, Allah memerintahkan sebatang pohon menimpanya sehingga dia kesakitan dan tidak tidur semalam suntuk. Kemudian dia mengadukan perihalnya itu kepada Allah. Maka pohon itu berkata, “Sesungguhnya Allah berkata kepadamu bahawa ibadah 50 tahun itu belum cukup utk menebus keluhan itu.”

~hmm, agak sdeyh tak dapat berjumpa adik2 usrah minggu nih. Rindu yg teramat. Tapi mungkin Allah nak bagi waktu utk berehat sebentar ngn demam nih. Alhamdulillah, akhirnya, dapat jugak diadakan daurah shahadatul haq. Moga esok diri ini mendapat kekuatan utk ke daurah di khahov pula insyaALLAH…~

No comments: