Monday, November 24, 2008

manfaatkan winter ni~

"Wahai orang yang berselimut(Muhammad)!Bangunlah (untuk solat) pada malam hari, kecuali sebahagian yang kecil, (iaitu) separuhnya atau kurang sedikit dari itu, atau lebih dari seperdua itu, dan bacalah Al-Qur'an itu dengan perlahan"
(73:1-4)

Menghadapi winter nih, memang menjadi kebiasaan dan kesukaan kebanyakan orang untuk tidur lebih lama cz subuh lambat katanya. dan memang dapat dirasai betapa bestnya tido waktu winter nih. suasana sejuk, sunyi, panjang lak tuh malamnyer. tapi, di sebalik waktu malam yg Allah dah bagi kerehatan utk kita semua nih, mengapa tidak kita ambil kebaikan darinya dengan melakukan ibadah padaNYA??

melakukan qiyyam di malam hari. solat tanpa ada gangguan sesiapa, tanpa sebarang bunyi, alangkah nikmatnya suasana itu. berdua dengan pencipta. melahirkan rasa rindu, sayang dan cinta yang tak dapat digambarkan kenikmatannya. airmata sebagai penghias ibadah. melahirkan kekhusyukan yang mungkin tidak dapat dinikmati pada waktu lain.

namun, mungkin ada banyak penghalang utk melakukan qiyyam ini. adakalanya manusia merasakan tak larat, ngantok, tp bukankah Allah dah menjanjikan kekuatan dalaman buat insan yg melakukan qiyyam?? banyak lagi kebaikan yang boleh kita dapat dengan melakukan qiyyam ni.

Rasulullah saw bersabda:"Sewaktu salah seorang kamu tidur,di pembaringanmu syaitan mengikatkan tiga ikatan.Pada malam yang panjang,hendaklah kamu bangun.Jika telah bangun dan berzikir kepada Allah,maka lepaslah satu ikatan.Jika berwudhuk,lepaslah satu ikatan lagi.Jika kemudian apabila solat,lepaslah satu ikatan lagi.Sehingga apabila kau bangun di waktu pagi dengan penuh semangat dan berjiwa lapang.Jika tidak,maka jiwamu sempit dan malas."

seandainya ada wujud perasaan malas, dan rasa tak mampu melawan mengantuk, cuba kita bayangkan, betapa gembiranya syaitan- syaitan pabila mereka berjaya menggoda kita?? mereka berpesta tatkala melihat kita menarik semula comforter dan tidur dengan lenanya. dan melupakan niat utk qiyyam yang telah dilahirkan sebelum tidur itu.

sahabat- sahabat..manfaatknlah winter yg Allah kurniakan ini. sebelum summer menjelma. di mana siang yg sangat panjang dan malam yg sangat sedikit. sama- samalah kita berusaha mendekatkan diri pada Allah. moga mendapat kekuatan untuk menempuh kehidupan di dunia ni. insyaALLAH..

1 comment:

kayd said...

salam..
huaa~..susah nk bangun pagi?
aritu aku tgk satu klip pasal org ni die xmo bangun pagi pastu setan duk kat sebelah die n tarik die tido balik smpi die tinggal subuh..
huhu..takut wooo tgk setan tuh..
sape susah bangun subuh meh sini buzz aku kat ym. kasik tgk itu klip.