Monday, July 13, 2009

rejab, syaaban...ramadhan~

dengan nama ALLAH yg tidak pernah berhenti memberikan nikmat utk aku bernafas....
yg tak pernah bosan dengan rintihan taubat hambaNYA...

alhamdulillah,...setelah sekian lama tidak mengupdate blog..tidak tahu mengapa setiap kali mood itu datang, kemudian hilang idea ape yg perlu diperkatakan..dan entry kali ini juga, hanya ringkas dan pendek..kebuntuan idea..adakah kerana futur yg menghiasi diri spanjang cuti ini? ;(

alhamdulillah, sudah berada di bulan Rejab kita sekarang ini. dan insyaALLAH andai ALLAH izinkan kita utk terus bernafas di muka bumi ini, akan smpailah kita di bulan Ramadhan yg penuh barakah itu..

teringin utk berkongsi, para sahabat Nabi dahulu, apabila mereka sedar mereka sudah berada di bulan Rejab, masing2 berusaha meningkatkan amalan mereka. masing2 menyusun dan merangka amalan2 yg mgkin selama ini jarang dilakukan dan berusaha menjadikan ianya satu kebiasaan. kerana apa? kerana mereka tahu, bulan Rejab dan syaaban ini adalah seperti bulan2 yg ALLAH beri tempoh utk melakukan persediaan sebelum menjejakkn diir ke dalam bulan Ramadhan. pastinya pada bulan Ramadhan itu penuh dengan pahala2 dan kurniaan yg sgt besar ALLAH turunkan buat hamba2Nya yg benar2 ikhlas beramal keranaNYA.

seperti mana kita bwk kete manual, bulan Rejab ini seperti kita memandu dengan gear 1 n then at lastnyer, kita tukar gear 2 pulak..semakin lajula pulak kn..
bila masuk syaaban, kita semakin laju yakni dengan menukar gear masuk gear 3 dan 4 pula...
apabila smpai kepada Ramadhan, takkan teragak2 utk terus menukar gear kepada gear 5 pula..

begitulah sahabat2 Nabi dulu. masing2 berlumba mencari keredhaan ALLAH dlm bulan2 yg pastinya penuh barakah ini. so, jom sama2 usaha, mantapkn muttabaah ibadah kita, perbetulkn niat kita dlm beribadah! chaiyokk sahabat! =)

“Allaahumma Baarik Lana Fii Rajaba Wa Sya’baana, Wa Ballighna Ramadhaana.”



“Ya Allah, berilah keberkahan pada kami di dalam bulan Rejab dan Sya’ban serta sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan.”

1 comment:

nuramiliaz said...

ya..rejab sudah..sbentar lg syaaban.. dan.. ramadhan.!!

akak, bz lagi ke? bandar utama menanti khadiran akak.. =)