Wednesday, June 17, 2009

ape erti kepulangan ini


bismillahirrahmanirrahim...
dengan nama Tuhan yg tidak pernah berhenti berada di dalam KESIBUKAN dan tidak pernah jemu memberikan perhatian kpd hambaNYA...

alhamdulillah, setelah hampir 13 jam atas flight(plus frm singapore to mlysia), sy dan 2 org lagi rakan masih lagi diberi kesempatan utk melihat wajah family tercinta setelah sekian lama tidak bersua. alhamdulillah....hepy...^_^

dalam keletihan, hati ini berdebar- debar. seolah- olah tak sangka dan seperti bermimpi sudah berada di malaysia buat kali kedua sepanjang sy masih lagi di dlm proses pembelajaran di moscow. alhamdulillah, ALLAH masih memanjangkn umur sy dan sahabat2 utk meneruskn hidup di muka bumi ini utk terus menjalankn tanggungjwb yg ada. menyebut tentang TANGGUNGJAWAB, makin membuatkn hati ini berdebar- debar.

"he who fails to plan, plans to fail"

teringat quote ini membuatkn diri lebih bersemangat utk duduk memikirkan rancangan dan cara terbaik utk dilakukan bg melaksanakan tanggungjawab. kita hanya mampu berusaha tetapi ALLAH yg menentukan segalanya. hanya kepadaNya lah kembali segala urusan. oleh itu, sekiranya kita tidak memperoleh apa yg kita mahukan dalam rancangan itu, jangan down! teruskan berusaha dan cuba bangkit dengan plan yg baru. ALLAH hitung segala usaha kita!

cuti yg diberikan 2 bulan lebih ini, benar- benar menguji iman kita. teringat masa yg ALLAH berikan selepas exam yg tidak dimanfaatkn sebaiknya. astaghfirullah... futur itu menghiasi! namun, tidak mengapa seandainya futur itu datang, namun kita perlu BANGKIT semula!

rindu utk bertemu dgn ahli usrah. waktu cuti inilah projek TARBIYYAH ZATIYYAH kita akan benar- benar diuji. ketika inilah, saat- saat di mana kita jauh dari bi'ah yg selama ini menjaga dan mengawal diri kita, hanyalah pergantungan kita kpdNya yg memelihara diri kita. check kembali diri kita. rancang dan rangka kembali muttabaah amal kita. check setiap hari muttabaah amal kita. itulah PENJAGA diri kita yg paling kuat buat masa ini. sesungguhnya, muttabaah amal kita itu telah mencangkupi 10 muwassofat yg ada. seandainya ada yg sudah mmpu utk dilakukan, maka perbaiki dan pertingkatkanlah ia.

renung kembali apa tujuan kita dihidupkan di dunia ini. perjelaskn matlamat kita pulang kali ini utk apa. apa erti kepulangan kita buat kali ini. perbetulkan niat kita. berusahalah utk menjadi yg anak, kakak, adik terbaik!

Sabda Rasulullah SAW ;
Dua nikmat yang sering dilupakan oleh manusia iaitu sihat dan kelapangan (Hadis Riwayat Al-Bukhari)

gunakanlah nikmat yg ALLAH bg ini sebaiknya. kerana khuatir suatu masa tiada lagi nikmat ini ALLAH kurniakan kpd kita. marilah berusaha menjadi hambaNYA yg brsyukur! ^_^


~jom sama- sama jd extraordinary person~

6 comments:

Amanina ST said...

semoga thabat selalu...harap2 dpt jumpe farahin dkt msia =D

abg long said...

mak,
mak xnak jumpa abg long ke?
=j

pinkbloomer said...

salam.oh ya!mmg betul.wpun bru je smpai msia,sy da dpt rse aura kefuturan di rumah.takutnye!ish2..yup,planning is indeed important!

afiqawe said...

http://afiqawe2.blogspot.com/2009/06/apabila-pulang-ke-zon-selesa.html

sedikit tips drpd kami...

Razeen Rom said...

Salam farahin.... InsyaAllah..Jangan putus doa minta Allah tolong kita manfaatkan setiap masa lapang kita. Doakan razeen juga yea yg sedang struggle melawan nafsu bersenang lenang dikala cuti ini.huhu

Razeen dah tukar url.. hehe. ;)

Amly said...

semoga hilang rindu & berbahagia bersama keluarga tercinta..

sekiranya ade kesempatan, cuba pelajari dan mendalami sifat 20 kerana itulah asal usul aqidah.. cari guru yg sirqah.. ini lah yg dibawa oleh ulama ahli sunnah wal jamaah sehingga sekarang..

jangan pelajari tauhid 3 (rububiyah, uluhiyah & asma us sifat) kerana itu yg dibawa oleh golongan mujjasimah..

maas salamah ilal liqa'..