Sunday, December 28, 2008

hadis bahtera



kat dalam kapal ni, ade orang yg duduk di tingkat atas, dan ada org yg duduk kat tingkat bawah. namun, kalau ada apa2 yg diperlukan oleh orang bawah, mereka perlu meminta bantuan dari orang atas.

ade satu hari nie, orang bawah nak mntak air kat orang kat atas. tapi hari tuh, diorang rasa, cam dah malas nak susahkan orang atas. diorng pike jalan mudah, dorang nak tebuk jer lubang kat kapal tuh so dat easier for them nak minum air la kononnyer.

so..apa peranan orang kat atas bila tau pasal perkara nie??

adakah patut berdiam diri??atau pon menegur mereka supaya jangan wat cmtuh..

kalau tak nnti, kapal tuh akan tenggelam..abes sume orangpon akan mati..

maka, apakah yang sepatutnya orang2 kat atas laksanakan??

hmm...kesimpulannyer..

adakah patut kita membiarkan sahaja orang2 yg tidak tahu atau tidak paham lagi tentang dosa terus- terusan melaksanakannya???

atau kita sepatutnya menegur mereka..mengingatkan mereka??

cam kat cite kapal nih, if orang kat bawah tuh tebuk la lubang kat kapal tuh, kapal tuh akan tenggelam kn? so sume orangpon akan mati after dat..sebab itu, orang kat atas berperanan utk menegur dan melarang org2 di bawah supaya tak wat perkara tersebut.. agar sume org pon selamat...

Dan ingatlah ketika suatu ummat di antara kamu berkata, "Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan Allah dengan azab yang sangat keras?" Mereka menjawab, "Agar kami mmpunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada TuhanMu, dan agar mereka bertaqwa."<7:164>

No comments: