Tuesday, September 2, 2008

perjalanan jauh penuh tarbiyyah

Alhamdulillah..selamat juge sy pulang ke rumah setelah 5 hari 6 malam sy tinggalkan rumah utk pulang ke pulau langkawi..kampung sebelah emak sy. Actly bukan nenek sy tggal kat sane but moyang n ramai lagila sedara mara yg dah lame sgt sy tak jumpe. Dah 7 tahun sy tak menjejakkn kaki kat sana..

Dlm bas ke kuala perlis mlm tue, sy ditakdirkn duduk sebelah seorang lelaki yg sy kira die ni student IPTA or IPTS memane la, coz die bukak laptop n wat keje. Sy saje nak tgk die buat keje ape, pastuh nmpak kat background die gmbar die ngn makwe. Besela kn, if takde couple tu org kata pelik. Cmtu la kot. Hmm, pastuh makwe die byk kali call. Hehe, cepat2 sy pasang earphone kat telinga. Hmm, tibe2 timbul perasaan dlm hati, bestnyer ek tgk org2 bercouple nih, rasa cam dunia mereka sgt2 indah. Ade org syg, amik berat n lain2. tp cepat2 sy istighfar di dlm hati. Astaghfirullah..ape yg aku dah fikirkn best ni, astaghfirullah, astaghfirullah… Teringat ayat-ayat Al Quran ni;

“Dan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang berpandangan tajam”(29:38)

“Dan janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang nampak di antaranya maupun yang tersembunyi”(6:151)



Dlm mase yg same sy mmg tgh sms ngn sorg sahabat ni. Alhamdulillah, terasa indah n best sgt sms ngn die, alhamdulillah.. pagi tue naik feri n akhirnyer sampai ke rumah tok long sy yg dah lame sgt2 sy tak jumpe. Sy suke sgt2 suasana kat rumah tu. Cz byk pokok bunga, ade cam rumah burung, reban ayam n itik also, kebun..Subhanallah, byknyer ulam2 n pokok yg nek long ni tanam. Senangnyer jadik org kg takyah susah nak g kedai cam kat umah tue. N suasana kat situ sejuk, tenang n takde la hiruk pikuk nie. Then umah tue berhadapan ngn cam bukit kot, tp cntik sgt2. Subhanallah.. Indahnyer ciptaanMU..



Everyday kemas2, masak, basuh baju, tgk tv n tdo. Tu jerla sy reti wat. Hehe..my dad msg mesti bosankan, but sy suke gak dpt ckp ngn burung2, huhu walaupun tak tau pe namenyer but hepyla. Cz nak carik ketenangan balik langkawi nie. Stat dari khamis mlm jumaat baru sy dpt jalan2 cz mak ngah cuti jumaat n sabtu. Negeri utara kn.. hmm, hari jumaat tuh paling best sekali cz dpt round2 keliling laut kat pulau langkawi tuh (mane yg ade road jela ek).. pastuh baru masuk memane tempat.. seingat sy la, sy sempat pergi makam mahsuri, pantai chenang, pantai teluk rhu or yu ntah namenyer, underwaterworld, beras terbakar (burnt rice), naik cable car, ayer hangat.. tu jer kot rasenyer. After naik cable car tuh ingatkn nak pegi telaga tujuh. But mak ngah bgtau yg ramai org mati tergelincir kat sane. So sypon tak beranila nak pegi..

Actly sume tempat2 ni menarik senanyer, but bg sy paling menarik is naik cable car..subhanallah, cntik sgt2 pemandangan atas tuh.. walaupon sy terpaksa naik sorg2 cz takde org nak join cz sume takut tinggi sgt, sy pun men masuk jela ngn 1 family nih.. Sy tak pernh nmpak pemndangan secantik tu selama nie.. MasyaALLAH..Subhanallah.. Besarnyer kekuasaanMu..





Sy sgt teruja tgk pemandangan ni..tiba2 sy teringat bahawa ilmu yg ada pada manusia nih, hanyalah seperti 1 titisan air laut. Subhanallah besarnya kekuasaan Allah..punyela luas lautan yg terbentang nie tapi baru setitis ilmu yg ada pada kita nak dibandingkn dgnNya. Tp manusia jarang berfikir tntang kejadian2 alam nie..Jarang utk bersyukur pdNya.. Tak terasa penambahan imanpon dgn sume yg ade di sekeliling kita.. Astaghfirullah, astaghfirullahal’azim…



“Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu. Dan Dia-lah Tuhan yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. Dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan, Allah menutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan. Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon korma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir.” (13:2-4)


Dan Allah ciptakn semua tu utk kita ambil pelajaran darinya..Namun sejauh mana kita benar2 melaksanakannya???

“Dan Dia menancapkan gunung-gunung di bumi supaya bumi itu tidak goncang bersama kamu, (dan Dia menciptakan) sungai-sungai dan jalan-jalan agar kamu mendapat petunjuk, dan (Dia ciptakan) tanda-tanda (penunjuk jalan). Dan dengan bintang-bintang itulah mereka mendapat petunjuk. Maka apakah (Allah) yang menciptakan itu sama dengan yang tidak dapat menciptakan (apa-apa) ?. Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran.”(16:15-17)


Bayangkn bende2 yg kita Nampak tak bernyawa pun ade fungsinya, apatah lagi kita yg Allah dah amanahkn as khalifah kat bumi nie..but yakin dan pastike kita dah berjaya jalankan tanggungjawab kita as khalifah tu?? Sy sgt tertarik ngn ayat nie..

“Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik- baik Penolong.”

Wallahua’lam..sama2la kita memikirknnyer..moga kita semua tergolong dlm golongn2 yg berpegang teguh pada tali Allah..amiin..

No comments: