Thursday, October 27, 2011

bila beriman dgn KitabNYA..


beriman kpd KitabNya merupakan salah satu bidang atau ruang lingkup perbahasan tntg ilmu Tauhid. sy rasa semua org pun tahu apa itu ilmu Tauhid. dari kecil di sekolah rendah, masing2 telah diajar dan telah melalui exam pun tntg apa itu ilmu Tauhid. namun, sgt2 syg, tak semua antara kita yg telah diajar tntg ilmu Tauhid betul2 memaknakan apa itu ilmu Tauhid. dan masih sgt ramai org2 Islam yg tidak bertindak seperti mana yg telah dipelajari tntg ilmu Tauhid.

based on video yg sy share ni, di akhirnya, jelas menunjukkn betapa kalau seorang Islam itu sgt jelas dan FAHAM tntg ilmu Tauhid yakni beriman dgn KitabNya, pastinya walaupon di hujung2 saat dia hampir terjebak dgn maksiat, dia masih mampu utk berpatah balik. sesungguhnya Al Quran itu sgt optimis kpd kita.

apa yg kita nak dari Al Quran?

bila kita sedih kita bukak Quran, iA kita dpt ketenangan...

bila kita nak tahu sesuatu hukum, iA ada jwpn di dlm Al Quran..

cerita tntg nabi2, ada jwpn di dlm Al Quran....

byk bnda yg ada di dlm Quran. samada kita nak hayati atau pon tidak je. but byk perkara yg paling ditekankn di dlm Al Quran adlh ilmu Tauhid. yg membincangkan seruan supaya beriman kpd ALLAH dan RasulNya, Hari Akhirat atau ketentuan Allah yg telah ditetapkNya utk perjalanan alam ini.

tetapi dek kerana umat Islam zaman kini, mnjadikn Al Quran itu hanya sebagai 1 hiasan. hanya dibukak pada waktu hendak membaca Yaasin setiap mlm khamis, lantas menjadikn fungsi Al Quran itu sgt sempit.

apa kesannya kita tidak beriman dgn kitabNya???

lihat apa yg jadi dlm masyarakat Islam kini. anak yg tiada dosa dan cacat cela dibuang, dikelar, dibunuh, kejahatan tersebar luas, yg ramainya bukan org2 bukan Islam, tetapi org2 yg memegang kad pengenalan ISLAM.

apabila manusia lalai dalam mmbina akidah yg betul dgn benar2 memahami ilmu Tauhid, mulalah akidah kebanyakan mereka diserang dan dirosakkn. lantas segala perintah Allah ditinggalkn, dan segala larangan Allah dilaksanakan.

bukan susah utk mengambil Al Quran, baca dan menatap seketika bait2 mksud yg terdapat di dlm Al Quran. apatah lagi dalam tempoh study ini. masih belum byk tanggungjwb. belum bekerja esp doctor( Housemanship), belum ada 6 org anak pun lagi. tapi ramai yg gagal even membacanya utk 3 ayat pun. tetapi bising2 dan sedih dgn keadaan sekeliling yg byk sgt kejahatan. sdgkn diri kita sndiri tak mustahil utk buat maksiat kalau kita sndiri tak berjaya belajar dan cuba memahami kandungan Al Quran.

1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)